طرح سه موزه‌ی جدید در قطر

طرح سه موزه‌ی جدید در قطر

دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

قطر از ایجاد سه موزه‌ی جدید در دوحه خبر داد

قطر، کشور حوزه‌ی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری خود را در هنر افزایش می‌دهد و قصد دارد سه موزه‌ی دیگر در دوحه احداث کند. از جمله موزه‌ی Lusail که قرار است، گسترده‌ترین مجموعه‌ی جهان از نقاشی، طراحی، عکس، مجسمه، هنر کاربردی و متون نادر شرق‌شناسان را در خود جای دهد. 

این طرح‌ها در ۲۷ مارس توسط شیخ المیاسه بنت حمد بن خلیفه آل ثانی، رئیس نهاد دولتی ناظر بر موزه‌های قطر، در جریان مجمع آنلاین دوحه اعلام شد. 

موزه‌ی Lusail توسط Herzog & de Meuron طراحی شده است و به تاثیر هنر خاورمیانه و هنر اسلامی در جهان می‌پردازد. این ساختمان چهار طبقه ۵۵۹۷۰۰ فوت مربع وسعت دارد و شامل فضای نمایشگاهی، سالن، کتابخانه و مراکز آموزشی خواهد بود. 

شرکت معماری Rem Koolhaas، Office for Metropolitan Architecture نیز موزه‌‌ی خودروی قطر را طراحی خواهد کرد که طبق گفته‌ی سازمان موزه‌های قطر، تکامل خودرو از زمان اختراع آن تا امروز و چگونگی تاثیر آن بر فرهنگ قطر را ترسیم می‌کند. 

در این گفت‌وگو همچنین در مورد برنامه‌هایی برای بازسازی یک آسیاب آرد بلااستفاده در تفرجگاه ساحلی دوحه به آرت میل، پردیس خلاقانه‌ای که بیش از ۸۶۱۰۰۰ فوت مربع فضای نمایش دارد، صحبت شد. 

این پروژه برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱۵ معرفی شد و گروه معماری شیلیایی Elemental سرپرستی بازسازی را برعهده داشتند. به گفته‌ی مقامات، این پردیس دارای برنامه‌های اقامت هنرمندان و فضای استودیویی و امکانات حفاظتی و مخزن‌داری خواهد بود. سیلو‌های این آسیاب در اکتبر امسال به روی عموم باز خواهند شد. 

در دو دهه‌ی گذشته، این کشور، سرمایه هنگفتی را برای طرح توسعه‌ی موزه‌ها و موسسات فرهنگی در نظر گرفته است. با این‌حال جاه‌طلبی‌های این کشور با سوابق حقوق بشری آن‌ها سازگار نیست؛ که انتقاد بسیاری از مقامات بین‌المللی را به‌خصوص درباره‌ی بدرفتاری با مهاجران آسیای جنوبی که برای ساخت استادیوم جام جهانی استخدام شده بودند را برانگیخته است. 

 

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم
منبع: ARTnews

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد