کشفی جدید درباره‌ی استون‌هنج‌

کشفی جدید درباره‌ی استون‌هنج‌

دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

گودال‌های عظیمِ زیرین استون‌هنج‌ نشان‌دهنده‌ی یک شکارگاه ویژه برای مردم میان‌سنگی است. 

به عقیده‌ی پژوهشگران، هزاران سال قبل از ساخت اسرارآمیز استون‌هنج در دشت سالزبری توسط بریتانیایی‌ها، این منطقه نقطه‌‌ای ویژه برای شکار محسوب می‌شد؛ که در آن مردم میان‌سنگی به شکار حیواناتی از جمله اوروک، نوعی گاو منقرض شده می‌پرداختند. 

پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه گنت، صدها گودال عظیم ماقبل تاریخ کشف کرده‌اند که برای به دام انداختن شکارهای بزرگ، مانند اوروک، گوزن قرمز و گراز وحشی حفر شده است. همچنین هزاران گودال کوچک‌تر در زمین کشف شده است. عظمت گودال‌های حفر شده نشان‌دهنده‌ی ساخت ابزار (سنگ و شاخ حیوانات) شاهکار حفاری توسط انسان‌های میان سنگی است. 

گودال‌های عظیمِ زیرین استون‌هنج‌

پل گاروود، مدرس ارشد پیش از تاریخ در دانشگاه بیرمنگام گفت: «اکتشافات جدید ما نشان می‌دهد که چشم‌انداز ماقبل تاریخ استون‌هنج، پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. کار ما نشان می‌دهد که مشهورترین منطقه‌ی باستان‌شناسی بریتانیا، هنوز اسرار بیش‌تری برای فاش کردن دارد.»

این مطالعه شامل یک بررسی القای الکترومغناطیسی از چشم‌انداز استون‌هنج بود و پژوهشگران این امکان را داشتند تا آنچه که در سطوح زیرین مدفون شده است را تجسم کنند و به نقشه‌هایی دقیق از تغییرات خاک سطوح زیرین دست پیدا کنند. این نخستین باری است که نتایج بررسی القای الکترومغناطیسی روی زمین تایید می‌شود. 

باستان‌شناسان کاوش شش گودال از ۴۰۰ گودال بزرگ را آغاز کرده‌اند، از جمله یک گودال میان سنگی که به ۸۲۰۰ تا ۷۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح -حدود ۵۰۰۰ سال قبل از ساخت استون‌هنج- بازمی‌گردد. استفاده‌ی مداوم این گودال‌ها نشان می‌دهد که این منطقه یک شکارگاه محبوب، نه‌تنها در طول نسل‌ها، بلکه در دوره‌های زمین‌شناسی بوده است. 

مشهورترین منطقه باستان‌شناسی بریتانیا

مطالعه دیگری که اخیرا در PLOS One منتشر شده است، نشان می دهد که استون هنج در جنگلی باز که در آن علفخواران بزرگ چرا می کردند، بنا شده است. 

ساموئل هادسون، پژوهشگری در دانشگاه ساوتهمپتون در بریتانیا، در مطالعه‌ و آزمایش بر روی نمونه‌هایی از بقایای حیوانات باستانی و دی‌ان‌ای آن‌ها متوجه شد که این منطقه یک نقطه‌ی شکارگاهی ویژه است. این مطالعه به نحوه‌ی ساخت این منظره‌ی ماقبل تاریخی توسط شکارچیان دوران میان‌سنگی می‌پردازد. 

هادسون در این باره گفته است: اشغال مکرر این منطقه در طول هزاران سال، نشان می‌دهد که از عناصری از محیط وجود داشته که موجودات زنده را به خود جذب می‌کرده است. 

 

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

منبع: artnet

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد