گزارش تصویری نمایش لکه‌های نور از رعنا بیگم

گزارش تصویری نمایش لکه‌های نور از رعنا بیگم

یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

عنوان: لکه‌های نور

گالری: پیتزهانگر

هنرمند: رعنا بیگم

تاریخ برگزاری: از ۲۴ اردیبهشت تا ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

____

نمایش «لکه‌های نور» از رعنا بیگم در گالری پیتزهانگر، به کاوش ادراک نور، رنگ و فرم در مجسمه(حجم)، نقاشی و چیدمان می‌پردازد. این نخستین نمایش انفرادی آثار بیگم در یک گالری عمومی در لندن است. در این نمایش مفهوم نور، بازی‌های آن و نقاط رنگی سعی در کم‌رنگ کردن مرزهای مابین مجسمه، معماری، طراحی و نقاشی دارد. 

نمایش لکه های نور در لندن

در «لکه‌های نور» آثار متعددی در فضای داخل و پیرامون گالری نصب شده که گفتمانی فعال میان معماری، خطوط دیداری و طراحی داخلی این عمارت اشرافی شکل می‌دهد؛ به‌خصوص بازی با نوری که از شیشه‌های رنگی سقف عبور می‌کند و انعکاس آن در اثر. در میان آثار خارج از گالری، یک چیدمان نئونی درخشان از فرمی سیال به صورت زیگ‌زاگی در پلکان حرکت می‌کند، وجود دارد. 

نمایشگاه لکه های نور رعنا بیگم

بوم نقاشی بزرگی که بر دیوار گالری نصب شده است، نقاط رنگی بی‌شماری را بدون هیچ الگوی ساختاری معین به نمایش می‌گذارد. الگویی که می‌تواند یادآور باریکه‌های نوری باشد که از میان برگ درختان می‌گذرد. در تمام آثار این نمایش، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و چیدمان‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا شیوه‌ی اثرگذاری نور را کاوش کند. 

نمایش لکه‌های نور از رعنا بیگم در گالری پیتزهانگر

اثری جدید از بیگم، که نخستین اثر ویدئویی اوست به توصیف لکه‌های نور می‌پردازد. همان نوری که از لابه‌لای برگ درختان یک گورستان جنگلی در نزدیکی خانه‌ی هنرمند عبور می‌کند. این ویدئو گذر فصل‌ها را در طی یک سال قرنطینه نشان می‌دهد. این اثر در اتاق راهبه در پیتزهانگر که سوان آن را طراحی کرده، ارائه شده است و محیط گوتیک گورستان را تداعی می‌کند. 

نمایشگاه لکه‌های نور رعنا بیگم در گالری پیتزهانگر لندن

رعنا بیگم درباره این نمایش می‌گوید: «کنجکاو هستم تا دریابم چگونه این آثار به تناسب فضاهای جدید در آن قرار می‌گیرند و متحول می‌شوند. نمایش این آثار در پیتزهانگر آن‌ها را وادار به سازگاری و تغییر فرم‌هایشان می‌کند. تمامی آثار در واکنش به معماری سوان قرار گرفته و نور را به درون معماری دعوت می‌کند.»

رعنا بیگم (۱۹۷۷، جلال‌آباد، بنگلادش) هنرمند بنگلادشی‌تبار مقیم لندن است. آثار او طیفی از تاثیراتِ زبان بصری مینیمالیسم و کانستراکتیویسم تا مناظر شهری و طراحی اسلامی را در بر می‌گیرد. او امسال یکی از کیوریتور‌های اتاق معماری در نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی است. 

 

مترجم: امیر مصباحی

تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

 

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و اندی استَگ است. 

 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد