گزارش تصویری نمایش دماوند از شورا ماجدیان

گزارش تصویری نمایش دماوند از شورا ماجدیان

یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

عنوان: دماوند
گالری: نیکودیم آپ‌استرز، لس آنجلس، آمریکا
هنرمند: شورا ماجدیان
تاریخ برگزاری: ۱۷ اردیبهشت تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۱

__
گالری نیکودیم، در نمایش «دماوند» آثاری از شورا ماجدیان را به نمایش‌گذاشته است.

«انسداد یک‌ جریان ناگزیر به فوران و جهش آن میانجامد. آتش از میان انگشتان من شعله می‌کشد، آب در چشمانم موج میزند و این دو با قلموی من در هم می‌آمیزند. قلموی من دماوند است. آماده‌ی انفجار، آماده‌ی دگردیسی.» 
-شورا ماجدیان.

اهمیت فرهنگی کوه دماوند که آتشفشان فعال نزدیک تهران و مرتفع‌ترین قله در آسیای غربی است، در اسطوره‌شناسی فارسی و شاهنامه‌ی فردوسی ریشه دارد. دماوند در ادبیات فارسی، نماد مقاومت ایرانیان در برابر استبداد و هجوم بیگانگان است. این پدیده‌ی زمین‌شناختی با جریان مواد مذاب در دل خود و لایه‌های ضخیم یخ و مهی که اطراف آن را می‌پوشاند تناقضی الهام پذیر را در دل خود دارد و شورا ماجدیان در نمایش دماوند این دوگانگی را به تصویر می‌کشد. 

نمایشگاه دماوند از شورا ماجدیان

نمایش دماوند شورا ماجددیان در لس آنجلس

اغلب آثار این هنرمند با شرح داستانی از زندگی شخصی‌اش آغاز می‌شود. «همبستگی با آتش» (۲۰۱۹)، به لحظه ای از رابطه او و پدربزرگش که یک نانوای مذهبی بود و از مرگ و آخرت می‌هراسید، می‌پردازد. ماجدیان در دو نسخه کوچک و بزرگ، جریان پخت نان در نانوایی را به تصویر میکشد. تصویر پیرمردی سالخورده در حال خارج کردن نانی سوخته از کوره، تجسمی از در‌آمیختن دود و آتش با پیکری است که گناه و‌ ابدیت را به دوش می کشد.

 نمایشگاه دماوند شورا ماجدیان در گالری نیکودیم

برگزاری نمایشگاه دماوند از شورا ماجدیان در امریکا

شورا ماجدیان (۱۳۶۰، ایران) در سال ۲۰۱۱ به تورنتو مهاجرت کرد و اکنون در ونکوور ساکن است. او در دوران کودکی خود زمان زیادی را با پدربزرگ و مادربزرگش زندگی کرده‌است که موضوع اغلب این مجموعه کارهای او هستند. ماجدیان عمدتا از خاطراتش برای ساختن روایت‌های فردی و جمعی وام می گیرد. صحنه های روزمره شخصی و اجتماعی در نقاشی های او چشم اندازی از میراث فرهنگی و سیاسی زندگی ‌اوست.

متن: ریچل کلر
مترجم: کیاندخت مسعودی
تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم


🏷 این گزارش به سفارش و با حمایت شورا ماجدیان تهیه و تنظیم شده‌ است. 
📷 حقوق تصاویر متعلق به گالری نیکودیم آپ‌استرز است. 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد