گفتگوی کامران دیبا و مهران دشتی | بازار کتاب هنری بن‌گاه ۱۴۰۰

گفتگوی کامران دیبا و مهران دشتی | بازار کتاب هنری بن‌گاه ۱۴۰۰

دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱

گفتگوی کامران دیبا و مهران دشتی و معرفی دو کتاب «باغی میان دو خیابان؛ چهار هزار و یک روز از زندگی کامران دیبا» و «مسجد سلیمان؛ خاستگاه نخستین مسکن غربی در ایران» با همراهی امین بداغی در چهارمین بازار کتاب هنری بن‌گاه.

تحقیقات محدودی در زمینه سرآغاز تاثیر فرهنگ غرب بر معماری مسکونی شهرهای ایران در دسترس است. مهران دشتی در کتاب «مسجد سلیمان» و دیگر مقالاتش به دنبال ریشه‌های این دگرگونی‌ در صدسال اخیر؛ به معماری سکونت‌گاه‌های کارکنان مشغول در صنعت نوپای نفت که در سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰ توسط مستشاران انگلیسی احداث شده‌بود، می‌پردازد. در دهه ۵۰ خورشیدی؛ کامران دیبا در تقابل با این وضعیت، طراحی مجموعه مسکونی کارگرانِ شرکت کشاورزی صنعتی کارون در حومه شهر شوشتر را بر عهده می‌گیرد. او با بهره‌گیری از الگوی شهرسازی ایرانی و ترکیب آن با ایده‌هایی تازه‌، پیشنهادی برای توسعه این شهر ارائه می‌کند. این طرح در آن زمان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و امروز شهرک شوشتر نو وضعیتی نابسامان و نگران‌کننده دارد.

بازار کتاب هنری بن‌گاه، رویدادی سالانه در زمینه انتشارات هنری است که از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرده و چهارمین دوره آن دی ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد. بن‌گاه در این رویداد میزبان گفتگو، کارگاه و نمایش آثاری با محوریت نشر هنری بود و فضایی برای تعامل میان ناشران، هنرمندان و علاقه‌مندان کتاب فراهم کرد.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد