گزارش تصویری نمایش شکل گرفته با زمان از ریچارد مک‌وتیس

گزارش تصویری نمایش شکل گرفته با زمان از ریچارد مک‌وتیس

یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

عنوان: شکل‌گرفته با زمان

گالری: Crafts Study Centre

هنرمند: ریچارد مک‌وتیس

تاریخ برگزاری: از ۱۶ فروردین تا ۸ مرداد ۱۴۰۱

____

مرکز مطالعات صنایع دستیِ دانشگاه هنرهای خلاقِ در شهرک فارنهام انگلستان، میزبان مجموعه آثاری از ریچارد مک‌وتیس با عنوان «شکل‌گرفته با زمان» است. بیان هنری ریچارد مک‌وتیس بر ماهیت تکرارشونده‌ی فرایند متمرکز است. او بیش از یک دهه از گل‌دوزی با دست در کارهایش استفاده می‌کند تا تفاوت‌های پنهانی‌ای که در خلق آئینی و عادتی پدیدار می‌شوند را کاوش کند. 

هر کوکی که بر اثر نقش بسته، ضرباهنگ دست، اجرایی ظریف و پیچیده را نشان می‌دهد. نقاط، خطوط و محل تلاقی آن‌ها که به با نهایت دقت دوخته شده‌اند، زمان را ثبت و فضا را تداعی می‌کنند. هر کوک تجسمی از تفکر و صبر، حضور انسانی از زمان و زوال است. مک‌وتیس با استفاده از تولید و تبدیل فرم‌های مادی به ایده‌های انتزاعی سعی در ادراک جهان دارد و به همین طریق امر ناملموس را ملموس می‌کند. این نمایش تاملی عمیق و طاقت‌فرسا در روند شکل‌گرفتن به دست زمان است.

 شکل گرفته با زمان از ریچارد مک‌وتیس

آثار ریچارد مک‌وتیس نیروهای متناقضِ جذب و پراکندگی، سکون و فعالیت و حضور و غیاب را مادیت می‌بخشد. کوک‌های بسیار ظریف، حرکت انگشتان خالق بر اثر را ثبت می‌کند؛ از پارچه می‌گذرند، در جای خود قرار می‌گیرند و در فضا تجسم می‌یابند. فضایی که از آن یاد می‌شود، فضایی است که در آن زندگی می‌کنیم، فضایی که از کیهان فراتر می‌رود و حتی کمترین فضای میان دو ماده را در بر می‌گیرد. فضا بیرون و درون همه چیز را فرا‌می‌گیرد و همیشه همراه ما است. فضا ما را احاطه کرده و ما در میان آن حرکت می‌کنیم و برای گفت‌و‌گو با آن از زبان خود او استفاده می‌کنیم: یک مکعب، یک شبکه، یک نقشه، سازه‌ای کنترل‌کننده که از خود فضا سرچشمه می‌گیرد. مک‌وتیس از این شبکه‌ها و سازه‌ها به‌عنوان نقطه‌ی شروع استفاده می‌کند.

اثار ریچارد مک‌ وتیس در نمایش شکل گرفته با زمان

نمایشگاه شکل‌گرفته با زمان  در گالری Crafts Study Centre

زمان، رسانه‌ای بی‌پرده که زندگی ما در آن رخ می‌دهد و موجودیت ما در آن معنا پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر، ما زمان هستیم. این حقیقت در عین پیچیدگی، ساده است و در آثار این هنرمند، تجسم عینی می‌یابد. هرچند که از مک‌وتیس به‌عنوان یک هنرمند نساج یاد می‌شود اما رسانه‌ی اصلی او زمان است. این هنرمند از امر دوختن برای کاوش زمان استفاده می‌کند. 

آثار او برهم‌کنش میان دو جنبه‌ی زمان که در فرهنگ یونان باستان به‌عنوان کرونوس و کایروس شناخته می‌شدند را کاوش می‌کند. کرونوس زمان خطی و قابل اندازه‌گیری است و کایروس برخلاف آن، تجربه‌ی مرموز، نامشخص و نسبی بودن در زمان است. مک‌وتیس، چگونگی تکاپوی ما برای اندازه‌گیری و کنترل زمان را در فضا بازنمایی می‌کند. زمان، به اثر هنری بدل می‌شود.  

آثار مک‌وتیس در «شکل‌گرفته با زمان» آثار روی کاغذ، منسوجات دوبعدی و سه‌بعدی، مجسمه‌ها و چیدمان‌ها، معنایی جدید در ارتباط با یکدیگر به خود می‌گیرند. روایتی گسترده آشکار می‌شود: مسیر شکل‌گرفتن و تحول یک پژوهش درباره‌ی معنای قرار گرفتن در زمان. هنر مک‌وتیس در عین زیبا بودن، عمیقا فلسفی است.

آثار مک‌ وتیس در نمایش شکل‌گرفته با زمان

نمایشگاه خارجی شکل‌گرفته با زمان

ریچارد مک‌ وتیس

ریچارد مک‌وتیس، دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی منسوجات مصنوع از کالج سلطنتی هنر در سال ۲۰۰۸ است. او تاکنون جوایز متعددی را از آن خود کرده و آثار بی‌شماری را در سطح ملی و بین‌المللی به نمایش گذاشته است.

 

مترجم: امیر مصباحی 

تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

 

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و Crafts Study Centre است.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد