گزارش تصویری نمایش درون این صفحات از هدیه شفیعی

گزارش تصویری نمایش درون این صفحات از هدیه شفیعی

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

عنوان: درون این صفحات

گالری: یاوُز، سیدنی، استرالیا

هنرمند: هدیه شفیعی

تاریخ برگزاری: ۶ خرداد تا ۱۱ تیر ۱۴۰۱

____

نخستین نمایش انفرادی هدیه شفیعی در استرالیا با عنوان «درون این صفحات» در گالری یاوُز سیدنی در حال برگزاری است. نمایش درون این صفحات شامل آثار جدیدی از «مجموعه‌های گذار» شفیعی است. این مجموعه با کاغذهای لوله شده‌ای که در محورهای  مورب و عمودی روی‌هم‌انباشته شده‌اند، خلق شده است و ایده‌ی چشم‌انداز منظر را ارائه می‌کند. شفیعی از مینیاتورهای سنتی ایران الهام می‌گیرد و همچنان رابطه‌ی متن و تصویر را واژگون می‌کند. 

«من می‌خواهم بدانم که، راستی راستی زندگی یعنی اینکه توی یک تکه جا، هی بروی و برگردی تا پیر بشوی و دیگر هیچ، یا اینکه طور دیگری هم توی دنیا می‌شود زندگی کرد؟» -صمد بهرنگی، ماهی سیاه کوچولو (۱۹۶۷)

آثار شفیعی، ترکیبی از طراحی‌های پیچیده و مجسمه‌های کاغذی حجیم است که هنر سنتی خاورمیانه را یادآور می‌شود. شیوه‌ی بیان هنری او همان متون فارسی دست‌نویس و چاپ‌شده‌ای است که در پیچ و تاب کاغذها پنهان می‌شود. زبان موجود از ادبیات و شعر عاریه گرفته شده و در نهایت عواطف دیرینه‌ی عشق و اشتیاق را در میان صفحات یک کتاب گرد می‌آورد. او با این شیوه وضعیت قابل‌توجه‌تری از عشق و معنویت را کاوش می‌کند. 

آثار هنرمندانه‌ی او روندی پالایش‌شده را طی می‌کنند و اغلب مقیاسی یادمانی دارند؛ همچنین بیننده را به یک جشن بصری مبتنی بر رنگ دعوت می‌کنند. 

هدیه شفیعی (۱۳۴۸، تهران، ایران) در انستیتوی پرات نیویورک و دانشگاه مریلند در بالتیمور تحصیل کرده است. او در سن ۱۳ سالگی و به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. آثار شفیعی در مجموعه‌های بزرگی نظیر موزه‌ی متروپولیتن هنر، موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت، موزه‌ی کلمب، موزه‌ی هنر شِلدن، مجموعه‌ی هنر معاصر آلفوند، موزه‌ی هنر شهرستان لس‌آنجلس، موزه بریتانیا، و موزه‌ی هنر بروکلین نگهداری می‌شوند.

 

مترجم: امیر مصباحی

تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند، گالری یاوز و داکیومنت است. 

با تشکر و قدردانی ویژه از گالری یاوُز بابت همکاری در تهیه گزارش تصویری.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد