گزارش تصویری نمایش تمرین از ژرمن کرایپ

گزارش تصویری نمایش تمرین از ژرمن کرایپ

یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱

عنوان: تمرین

گالری: اَکسل وروُت، ویژنوژم، بلژیک

هنرمند: ژرمن کرایپ

تاریخ برگزاری:از ۲۹ اردیبهشت تا ۲۵ تیر ۱۴۰۱

____

نمایش انفرادی «تمرین» از ژرمن کرایپ، در گالری اَکسل وروُت در شهر ویژنوژم بلژیک در حال برگزاری است. آثار انتزاعی کرایپ به‌مثابه‌ی زاویه‌دیدی است که قوه‌ی ادراک بیننده را در جهت رهایی و قدرت فعال می‌کند.

نمایش انفرادی تمرین از ژرمن کرایپ

شیوه‌ی اجرای ژرمن کرایپ در دنیاهای متفاوت هنرهای اجرایی، معماری و هنرهای دیداری، ریشه دارد و به همین خاطر است که آثار او از آن چیزی که دربرابر دید قرار می‌گیرد، فراتر می‌رود و زمینه‌ی ادراک گسترده‌تری را مطرح می‌کند. برای ادراک این نمایش مخاطب نیاز دارد که از گوش‌هایش استفاده کند -به اصطلاح گوش تیز کند- موقعیتی نامعمول برای دیدن یک نمایش، چرا که دیدن و شنیدن منفک از یکدیگر به نظر می‌رسند. 

در نمایش «تمرین» آثار کرایپ در وضعیتی سیال قرار دارند و تغییر می‌پذیرند و اینگونه از مخاطب دعوت می‌شود تا آثارش را کاوش کند. کرایپ در اثر «پاتیو بی‌نام» (۲۰۲۲)، از فضای گالری و نور طبیعی‌ای که از سقف عبور می‌کند، بهره می‌برد تا نور و سایه را دچار دگردیسی کند. این اثر تمام فضا را در بر می‌گیرد و بیننده را در لحظه‌ و در مکان قرار می دهد. 

نمایش تمرین از ژرمن کرایپ

نمایش تمرین از ژرمن کرایپ

اثر «خط برنجیِ ورودی»، یک چهارچوب ساده‌ی برنجی است که علاوه بر تداعی کارکرد دروازه‌، از بیننده دعوت می‌کند که درون این فضا قرار بگیرد و با فضای صوتی آن بازی کند. این صدا در بدن و در ذهن مخاطب طنین‌انداز می‌شود و حواس بیشتری را به کار می‌اندازد.

نمایش تمرین از ژرمن کرایپ در گالری اَکسل وروُت

 کرایپ از پژوهشی در حوزه‌ی رخ‌دادها و تاثیرات پدیدارشناختی در چیدمان‌هایش استفاده می‌کند. این پژوهش از سال ۲۰۱۴ با نام «امکان یک انتزاع» آغاز شد و استفاده‌ی آن در این نمایش سینما و تئاتر را در هم می‌آمیزد. اثر «پس تصویر» (۲۰۱۸)، تاملی در مفهوم مثبت و منفی در دیدمان و روش‌های ادراک بیننده از زمان است. سادگی «پس‌تصویر» با الهام از مفهوم سینمای آهسته، بُعد زمان را نیز به کار می‌گیرد و به همین شیوه قوه‌ی تخیل مخاطب را تقویت می‌کند.

در اثر «کنسرت» (۲۰۲۲) که به نقاشی ورمیر (۱۶۶۴) با همین عنوان اشاره دارد، کرایپ دو نقاشیِ انتزاعی که با نورهای سیاه و سفید ساخته شده‌اند را در حرکت‌های آونگ‌وار مداوم ارائه می‌کند. ترکیب‌های نوریِ هندسی و تک‌رنگ کرایپ تداعی‌کننده‌‌ی تصاویر خواب‌و‌بیداری است. همان فرم‌های نوری انتزاعی که با بستن چشم‌هایمان می‌بینیم. 

آثار کرایپ دانش حسی جامعی را می‌طلبد که در درون بدن ما نهفته است و آن را به حرکت وامی‌دارد.

مترجم: امیر مصباحی

تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

 

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و گالری اَکسل وروُت است.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد