گزارش تصویری نمایش منشأ همه چیز از میرزا حمید

گزارش تصویری نمایش منشأ همه چیز از میرزا حمید

چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

عنوان: منشأ همه چیز 

گالری: نیوگالری، هادسن، نیویورک

هنرمند: میرزا حمید/ عکاس: مروارید خلیل‌زاد

تاریخ برگزاری: ۳۰ تیر تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

____

نمایش «منشأ همه چیز» از میرزا حمید در گالری د نیوگالری هادسن، نخستین نمایش این هنرمند خیابانی در ایالات متحده آمریکا است. هویت میرزا حمید ناشناخته است و در زادگاهش اغلب از او با عنوان «بنکسی ایران» یاد می‌کنند. 

نمایشگاه منشأ همه چیز از میرزا حمید در گالری د نیوگالری هادسن

نمایشگاه منشأ همه چیز از میرزا حمید

در سال‌های اخیر آثار میرزا حمید در جای جای شهر تهران، از کوچه و پس‌کوچه‌ها تا خیابان‌های شلوغ و گاهی در دیگر شهرهای ایران دیده می‌شود. میرزا حمید تاکنون بیش از چند صد نقاشی روی دیوارهای تهران نقش زده است که گاهی توسط مسئولان شهری از بین می‌رود اما او همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. 

نخستین نمایشگاه میرزا حمید در آمریکا

مدیوم اصلی کارهای این هنرمند خاک سرخ باستانی، همان چیزی که در غارنگاره‌ها استفاده می‌شد، است. آثار او به منشأ تمام چیزها و ذات بنیادی تمام انسان‌ها اشاره می‌کند. میرزا حمید همواره سعی دارد به مخاطبان یادآوری کند که همه از یک نژاد بشری، بوده‌ایم. در بافت‌های متنوع شهر تهران او بر روی ساختمان‌های منحصربه‌فرد نقاشی می‌کند، ساختمان‌هایی که ترکیبی از معماری تاریخی و مدرن هستند و ما را به سرشت زیبایی‌شناسیمان سوق می‌دهد. 

آثار میرزا حمید در نمایش منشا همه چیز

آثار میرزا حمید

نمایش منشا همه چیز از میرزا حمید

خاک سرخ، رنگی است که توسط انسان‌های نخستین برای خلق نقاشی استفاده شد و از آن پس در تمام دوره‌های تاریخ بشر در شکل‌های گوناگون به کار رفته است. همین رنگ در سفال‌ها، پارچ‌های آب و ظروف دوران باستانی ایران استفاده می‌شد و هنوز به وفور در ایران یافت می‌شود. در طول زمان این رنگ به نماد زندگی پس از مرگ تبدیل شد؛ قبور مردگان با خاک سرخ پوشانده می‌شد تا آنان را به جهان پس از مرگ هدایت کند. 

خاک سرخ فقط یک رنگ نیست؛ بلکه در خود حافظه‌ی تاریخی بشر را حمل می‌کند و سخاوتمندانه این خرد را به هر کس که از آن استفاده کند، هدیه می‌دهد. خواه یک سرامیک باستانی خواه یک فرعون مصری مومیایی شده، خواه در خیابان‌های تهران خواه در خرابه‌های دمشق. 

«خاک سرخ ظرافت و کیفیت اولیه‌ی خود را حفظ کرده است، مانند خشخاش وحشی که با ویژگی‌ها و ظرافت اصیل خود می‌روید.» -میرزا حمید

میرزا حمید راوی قصه‌های ناگفته‌ای است که از سرشت انسان نشأت می‌گیرد.

 

مترجم: کیاندخت مسعودی

تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

🏷 حقوق تصاویر متعلق به مروارید خلیل‌زاد و نیوگالری است. 

 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد