گزارش تصویری نمایش‌ مروری بر آثار جمشید سماواتیان

گزارش تصویری نمایش‌ مروری بر آثار جمشید سماواتیان

چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

عنوان: مروری بر آثار جمشید سماواتیان

گالری: نگارخانه نگر

هنرمند: جمشید سماواتیان

تاریخ برگزاری: ۷ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

ساعات بازدید: ۱۳ تا ۲۱

روزهای تعطیل: شنبه‌ها

____
نگارخانه نگر در نمایش «مروری بر آثار جمشید سماواتیان» با ارائه‌ی آثار سماواتیان، چند دهه فعالیت حرفه‌ای او را مورد بررسی قرار می‌دهد. 

نمایش مروری بر آثار جمشید سماواتیان گالری نگر

آثار جمشید سماواتیان غبارگرفته، فرسوده، رنگ‌پردیده و ترک‌خورده هستند، گویی پس از گذر سال‌های طولانی به دست ما رسیده. هماهنگی عناصر تصویر، ترکیب‌بندی استوار و تکنیک منحصربه‌فرد سماواتیان در تمامی آثار او به چشم می‌خورد. آثار سماواتیان با تلفیق هویت سنتی ایرانی و الهام از هنرمندان رمانتیک، فضایی رمزآلود و خیال‌انگیز پدید می‌آورد. 

نمایش آثار جمشید سماواتیان در گالری نگر

نقاشی‌های سماواتیان با تلفیق مواد گوناگونی چون خاک، گِل، گچ، ورقه‌های طلا و نقره خلق می‌شد و با تاثیرپذیری از هنرهای سنتی و دیوارنگاره‌های عصر صفوی اصفهان (زادگاه سماواتیان)، گذر زمان و روند منفعل هویت هنر ایران را به مخاطب یادآوری می‌کرد. در آثار او می‌توان رد پای عرفان ایرانی را جستجو کرد. 

آثار جمشید سماواتیان

نمایشگاه اثار جمشید سماواتیان

هرچند که سماواتیان را به واسطه‌ی نقاشی‌هایش در زمره‌ی هنرمندان مدرن می‌خوانند اما استفاده از مواد غیرمتعارف، به آثار او خصوصیتی معاصر بخشیده بود.

جمشید سماواتیان (۱۳۱۷-۱۴۰۰) از چهره‌های نسل دوم نقاشان نوگرای ایران، در سال ۱۳۳۷ تحصیل در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را آغاز کرد. ​​نخستین نمایشگاه انفرادی او سال ۱۳۴۳ در هتل هیلتون تهران برگزار شد. او همچنین دارای نشان درجه یک هنر (دکترا) در نقاشی و عضو موسسه‌ی هنرمندان پیش‌کسوت ایران بود.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد