گزارش تصویری نمایش فرم مشترک از هنری مور

گزارش تصویری نمایش فرم مشترک از هنری مور

چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

عنوان: فرم مشترک

گالری: هاوزر و ورث

هنرمند: هنری مور

کیوریتور: هانا هایام 

تاریخ برگزاری:از ۷ خرداد تا ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

____

نمایش انفرادی «فرم مشترک» با همکاری بنیاد هنری مور بررسی کاملی از مسیر حرفه‌ای این هنرمند و با تمرکز بر شش دهه فعالیت مور در پنج فضای ارائه می‌کند. همچنین در فضای باز آثار جریان‌ساز این هنرمند ضمیمه شده است. 

نمایش فرم مشترک از باربارا کروگر

«فرم مشترک» با نگاهی بر شیفتگی اولیه‌ی هنرمند نسبت به «استون‌هنج» -آثار باستانی دوره نوسنگی- و کاوش او در فرم عمودی انتزاعی آن آغاز می‌شود. نخستین مواجه مور با «استون‌هنج» در سال ۱۹۲۱ در زیر نور ماه رخ داد و ۵۲ سال بعد مجموعه‌های لیتوگرافی با الهام از این اثر باستانی خلق کرد. مور شیفته‌ی رابطه‌ی میان این احجام بزرگ، اندازه، فرم و نحوه‌ی قرارگیری آن‌ها در منظره‌ای بود که به لطف آن‌ها رازآلود جلوه می‌کرد. قدرت و جذبه‌ی این فرم‌های بزرگ در برابر زمین و آسمان، مور را به بررسی و پژوهش مقیاس، متریال و حجم و مجاورت هنر با طبیعت واداشت که در این نمایش به‌خوبی قابل درک است. 

آثار باربارا کروگر

در کنار مشهورترین آثار مور، مخاطبان شاهد ارائه‌ی گزیده‌ای شخصی از آثار و اشیا مور را به کیوریتینگ مری مور هستند که شامل ۱۰۰ شیء متعلق به استودیو و خانه‌ی پدری مور است و بینشی نسبت به زندگی حرفه‌ای این هنرمند مجسمه‌ساز ایجاد می‌کند: کتابخانه بصری و دایره‌ی واژگان ایده‌هایی که مور در طول زندگی خود خلق کرد. 

نمایشگاه فرم مشترک از باربارا کروگر در گالری هاوزر و ورث

دیدارکنندگان در بدو ورود به گالری با چهار مجسمه برنزیِ عمودی مواجه می‌شوند که در بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۹ در مجموعه‌ی نُه «موتیو عمودی» ساخته شده‌اند. بر‌هم‌کنش این آثار که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند یادآور تک‌سنگ‌ها یا چلیپاهای سلتیک هستند که بین فرم و فضا رابطه‌ای معنادار ایجاد می‌کند. نقش‌برجسته‌ها به شکل مبهمی فیگوراتیو هستند و در حالی که سکون و ایستایی دارند، رشد ارگانیک درختان و استالاگمیت‌ها را تداعی می‌کند و حرکت جمعیِ اطراف و میان آن‌ها انعکاسی از شیوه‌های گوناگون بیان انسانی است. 

نمایش انفرادی فرم مشترک با همکاری بنیاد هنری مور

مور از طریق کار مستقیم با سنگ و بروز ویژگی‌های طبیعی آن، امر تاریخی و مدرن را به یکدیگر پیوند زده است.

اگرچه مور شیفته‌ی تاریخ مرموز و باستانی «استون‌هنج» بود اما عظمت ایده‌های مجسمه‌هایی که ساخت تاثیر بسیاری بر او گذاشته است. در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ مور در کنار دیگر مجسمه‌سازان آوانگارد مدافع اصول سنگ‌تراشی مستقیم و وفاداری به متریال‌ها بود. آثاری مانند «شکل مربعی» (۱۹۳۴) سطحی که علامت‌های حجاری‌شده‌ی طلسم‌مانند بر آن حکاکی‌ شده را با قامتی استوار ترکیب می‌کند که نشان‌دهنده‌ی قدرت جهانشمول سنگ‌های پیشاتاریخی است.

نمایشگاه فرم مشترک باربارا کروگر

پس از ورود به گالری پیگستی، مخاطب به فضای استودیویی مور هدایت می‌شود که شامل اشیای شخصی و خانوادگی هنرمند است. مری مور آثار هنری محبوب با پیش‌زمینه‌های متنوعی را انتخاب کرده که تعامل و علاقه‌ی مور به قوم‌نگاری -از جمله مایاها، آزتک و اقیانوسی و کلاسیک- را نشان می‌دهد. این آثار در هماهنگی کامل با اشیای طبیعی پیداشده‌ای که مور آن‌ها را جمع‌آوری می‌کرد، قرار گرفته‌اند. با کنار هم قرار دادن ابزار، ماکت و نقش برجسته‌های مور می‌توان به‌روشنی فرایند کار او و ذهن خلاقش را مشاهده کرد. 

مجسمه های باربارا کروگر

مجسمه ساختن برای مور تنها نگاهی انتزاعی به فیگور انسان نبود بلکه بررسی شخصی بدن خود هنرمند و زیر پا گذاشتن آن بود.

«زمانی که قفسه‌ی سینه‌ای را می‌تراشم، حس می‌کنم قفسه‌ی سینه‌ی خودم را می‌تراشم.» -هنری مور   

 

مترجم: کیاندخت مسعودی

تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

 

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و گالری هاوزر و ورث است.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد