گزارش تصویری نمایش ترس از فروپاشی از سپند دانش

گزارش تصویری نمایش ترس از فروپاشی از سپند دانش

چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱

عنوان: ترس از فروپاشی

گالری: گالری پراز دلاوالده، لس آنجلس، آمریکا

هنرمند: سپند دانش

تاریخ برگزاری: ۱۵ مرداد تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

____

«ترس از فروپاشی» نخستین نمایش انفرادی سپند دانش در گالری پراز دلاوالده و ایالات متحده آمریکا است. در این مجموعه سپند دانش با استفاده از طراحی، نقاشی و تکنیک‌های خطای دید برای برانگیختن پرسش‌هایی درباره وضعیت انسان استفاده می‌کند. دانش با تعمیم تجربه‌ها و خاطرات شخصی خود به حافظه‌ی بزرگ‌تر تاریخ انسان، روایت‌هایی کوتاه و منحصر‌به‌فرد ایجاد می‌کند. 

نمایش ترس از فروپاشی از سپند دانش

در نمایش «ترس از فروپاشی» هر یک از نقاشی‌های دانش شخصیتی پیکسلی (متشکل از مکعب‌های کوچک) را نشان می‌دهد که در کنجی بدون زمین و سقف قرار گرفته‌اند. این وضعیت به محبوس شدن و میل به فرار کردن اشاره می‌کند. مسئله‌ی فرار و فرار کردن یکی از دغدغه‌های دانش است و بنا بر همین دغدغه از قطعات زندگی خود به‌شکل خشنی در آثارش بهره می‌برد. 

 نمایشگاه ترس از فروپاشی

نمایش ترس از فروپاشی از سپند دانش در گالری پراز دلاوالده

او در این باره می‌گوید: «هر بار که احساس می‌کنم حبس شده‌ام تصاویری با بسامد بالا در ذهنم به حرکت درمی‌آیند. آن تصاویر به‌شکل یک فیلم پرسرعت در کنار هم قرار می‌گیرند؛ سال‌های زندگی من در تهران، پدر و مادرم، خانه‌ام، خیابان‌ها، همسایه‌ها، مدرسه‌ی به‌شدت خشنم در دوره‌ی پس از جنگ و مهاجرتم از تهران به پاریس.»  این آثار دانش، ایده‌های خلاقانه او را در خود ذخیره می‌کنند. جایی که در عین القای حس محبوس شدگی، راه فرار را نشان می‌دهد. 

در زمان کودکی سپند دانش، امکان ثبت اطلاعات شخصی در وب وجود نداشت. لحظات مهم زندگی انسان‌ها با وسایل آنالوگ ثبت می‌شد و در نهایت یک دارایی شخصی برای هر فرد به جای می‌ماند. امروز تمام جنبه‌های زندگی ما جمع‌آوری، ذخیره و تحلیل می‌شود تا سایه‌ای از جزئیات شخصی و فعالیت‌های ما بسازند -موقعیت مکانی، ردیابی ضربان قلب، کوکی‌ها، تحلیل علایق افراد و هزینه‌ها- در واقع جمع‌آوری این اطلاعات یک دوقلوی دیجیتال از هرکدام از ما خلق می‌کند، سایه‌ای دیجیتال که تبدیل به جنبه‌ی جدیدی از هویت ما شده و در نهایت ما را به راه‌های جدیدی برای فرار سوق می‌دهد. این هویت دوگانه جنبه‌های دیگری از آگاهی انسان را دسترس‌پذیر می‌کند که هنوز ناشناخته‌اند و خواه‌ناخواه بر موجودیت و هویت جسمانی ما نیز اثر می‌گذارد. 

 نخستین نمایش انفرادی سپند دانش در امریکا

نمایش انفرادی ترس از فروپاشی در گالری پراز دلاوالده

سپند دانش (۱۳۶۳، تهران، ایران) هنرمند ساکن پاریس و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی طراحی محصول از دانشگاه انساما اولیویر د سره و مدرسه ملی هنرهای زیبای پاریس است و در رشته نقاشی در دانشگاه هنر هلسینکی فنلاند نیز تحصیل کرده است. آثار او در نمایش‌هایی در سراسر جهان ارائه شده‌اند که شامل فرانسه، بلژیک، امارات متحده عربی، ایران و مراکش می‌شود و همچنین آثارش در مجموعه‌های معتبری چون آرشیوهای ملی هنر معاصر FRAC Poitou Charentes، مجموعۀ Société Générale و بنیاد کولاس نگهداری می‌شود. 

 

مترجم: کیاندخت مسعودی

تنظیم متن: الهه رمضانی مقدم

🏷 حقوق تصاویر متعلق به هنرمند و ​​گالری پراز دلاوالده است.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد