رهایی موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی

رهایی موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی

یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱

ناصر چنانی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از اقدامات لازم برای بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی و مراحل بازگرداندن آن به بخش دولتی خبر داد. 

ناصر چنانی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: اقدام حقوقی برای باز پس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از بخش خصوصی، از ابتدای امسال آغاز و به مدیریت فعلی موزه ابلاغ شده تا تشریفات و مراحل اداری بازگرداندن آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صورت گیرد.

موزه هنرهای معاصر اهواز یکی از مراکز فرهنگی و هنری ارزشمند بود که رویدادهای بزرگ ملی و استانی در آن رقم می‌خورد و هنرمندان و مردم استان از آن بهره‌مند می‌شدند.

وی با اشاره به غیر‌فعال بودن و نیز تعطیلی این موزه در مدت طولانی افزود: موزه هنرهای معاصر اهواز از هفت سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده که ۳۱ مرداد امسال این زمان به پایان می‌رسد.

چنانی افزود: با مسئولان مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران و با استاندار خوزستان هماهنگی‌ لازم در این زمینه صورت گرفته و بازدیدهایی از آخرین وضعیت موزه، شرایط و آثار موزه صورت گرفت که طی آن مسئولان استانداری نیز در جریان آخرین وضعیت موزه و بخش‌های آسیب دیده قرار گرفتند.

چنانی با اشاره به نبود دسترسی به اشیا و آثار گنجینه این موزه بیان کرد: اطلاع دقیقی از میزان خسارت وارده به آثار این موزه وجود ندارد ولی اتاق برق موزه که خارج از موزه قرار دارد به طور کامل از بین رفته و بخش زیادی از سیستم خنک‌کننده کاملا خاموش و غیر‌فعال شده است.

وی افزود: بخشی از امکانات خدماتی و رفاهی در فضای داخلی موزه که از قبل برای این مجموعه پیش‌بینی شده بود کاملا ازبین‌رفته و یا مفقود شده که امید است در زمان تغییر و تحول مجدد به موزه برگردانده شود؛ همچنین ساختارهای تخصصی در بخش‌هایی از گالری و یا محل نمایشگاه موزه نیز خراب شده و یا وجود ندارند.

وی با اشاره به آسیب مجموعه‌هایی که در محوطه آماده‌سازی و مرمت آثار هنری پیش‌بینی شده‌اند گفت: آسیب‌های وارده به این مجموعه‌ها نیز از ۱۰ درصد تا ۵۰ درصد متفاوت بود و بعضی از آثار تا ۷۰ درصد آسیب جدی دیده‌اند.

چنانی ادامه داد: گنجینه موزه شامل تابلوهای نقاشی هنرمندانی است که برای حمایت از آنان در چند دوره توسط این اداره کل خریداری شده و در مناسبت‌های مختلف در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گرفت که در طول این مدت در معرض نمایش قرار داده نشده است.

وی ادامه داد: جلب مشارکت هنرمندان، حضور و همراهی در اداره و مدیریت موزه، تولید آثار هنری و برگزاری رویدادهای هنری فاخر، برنامه ریزی و مرمت موزه و آماده سازی آن برای رویدادهای بزرگ جزو رویکردها و اهداف عالی این اداره کل و گام‌های بعدی است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: ساخت و ساز و تکمیل تالارهای کنار موزه هم به زودی آغاز خواهد شد و در این زمینه اقدامات اولیه در حال انجام است و امید است با تکمیل این مجموعه فرهنگی و هنری بتوان خدمات شایسته‌ای به مردم و هنردوستان ارائه دهیم.

موزه هنرهای معاصر اهواز شهریور ۹۴ در قراردادی هفت ساله به بخش خصوصی واگذار شد که واگذاری آن واکنش و اعتراض بسیاری از هنرمندان را در پی داشت. در سال‌های اخیر آسیب زیادی به ساختمان، فضای داخلی موزه و گنجینه موزه که در برگیرنده آثار ارزشمندی است، وارد شده است. بخش‌هایی از ساختمان موزه دچار آتش‌سوزی شده و چندین بار نیز مورد سرقت قرار گرفته است.

 

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

منبع: ایرنا

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد