فروش برگه‌ای از شاهنامه‌ی شاه طهماسب به قیمت ۷ میلیون دلار

فروش برگه‌ای از شاهنامه‌ی شاه طهماسب به قیمت ۷ میلیون دلار

یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

پیش‌بینی می‌شود در فروش‌«​​دوسالانه هنرهای جهان اسلام و هند» حراج ساتبیز لندن، یک صفحه‌‌ی دو رو از شاهنامه‌ی مصور شاه طهماسب تا قیمت ۷ میلیون دلار به فروش برسد. 

این برگه از شاهنامه‌ی مصور شاه طهماسب (۳۵-۱۵۲۵)، منسوب به میرزا علی، صحنه‌ی تیمار کردن رخش توسط رستم را به تصویر می‌کشد. شاهنامه‌ی شاه طهماسب یکی از ارشمند‌ترین نسخ خطی شاهنامه است که به دستور شاه اسماعیل صفوی تهیه شد و در زمان پسر او، طهماسب کار آن پایان یافت. مالکیت این کتاب پس از شاه طهماسب به سلطان سلیم دوم، امپراطور عثمانی رسید و پس از آن به خانواده‌ی روچیلد منتقل شد. 

بندیکت کارتر، رئیس هنر اسلامی و هندی ساتبیز درباره‌ی این اثر گفت: کیفیت این اثر مانند یک جواهر است به‌خصوص در به تصویر کشیدن لباس گلدوزی‌شده‌ی رستم و جزئیات اسبش.

به گفته‌ی کارتر رکورد یک نسخه‌ی خطی در این دسته، متعلق به یک برگه از همین نسخه در سال ۲۰۱۱ حراج ساتبیز است که به قیمت ۸.۵ میلیون دلار به فروش رسید و این دومین باری است که برگ دیگری از این نسخه به بازار عرضه می‌شود. 

او افزود کتاب‌شناس آرتور اِی. هاتون جونیور، نخستین مجموعه‌دار مدرن غربی بود که نسخه‌ی کامل شاهنامه‌ی شاه طهماسب را در اختیار داشت. 

در سال ۱۹۷۱، ۷۶ برگه از این نسخه به موزه متروپولیتن رفت و برگه‌هایی دیگر به طور همزمان در موزه موزه هنر اسلامی برلین، موزه هنر کانتی لس آنجلس و جاهای دیگر نگهداری می‌شود. 

در بیانیه‌ی خانه حراج ساتبیز آمده است: «هیچ اثر هنری ایرانی، به جز معماری، چنین هزینه‌ی هنگفتی را به همراه نداشته یا به این اندازه وقت هنرمندان را نگرفته است. این شبیه کمدی الهی دانته است.»

این صفحه از شاهنامه به همراه قران‌های خطی یا مطلا، جواهرات ارزشمند و خنجر شیشه‌ای در یک نمایش عمومی در شهر نیویورک تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ارائه خواهد شد، سپس در دبی به نمایش گذاشته می‌شود و در نهایت در لندن به فروش می‌رسد. 

 

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

منبع: artnet

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد