«در قلب کشوری دیگر: تخیل دیاسپوریک برمی خیزد» ، گسترده ترین مجموعه بنیاد هنری شارجه

«در قلب کشوری دیگر: تخیل دیاسپوریک برمی خیزد» ، گسترده ترین مجموعه بنیاد هنری شارجه

سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲

گسترده‌ترین نمایش آثار مجموعه بنیاد هنر شارجه پس از اولین نمایش موفقیت‌آمیز آن در موزه دایتورهالن (Deichtorhallen) هامبورگ در اکتبر 20222، اکنون در شارجه برقرار است. این نمایشگاه پیشگامانه با عنوان «در قلب کشوری دیگر: تخیل دیاسپوریک برمی‌خیزد»، بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند تا مفهوم خانه، اشتیاق و تعلق را از طریق مجموعه ای از آثار هنری از مرزهای گوناگون کشف کنند.

این نمایشگاه که توسط دکتر عمر خولیف، مدیر مجموعه ها و  کیوریتور ارشد بنیاد هنر شارجه اداره می شود، بیش از 150 اثر هنری از بیش از 60 هنرمند را در سه نسل گرد هم می آورد و گوناگونی و خلاقیت هنرمندانی را به نمایش می گذارد  که از مناطق مختلف از جمله جنوب و غرب آسیا، آفریقا و کارائیب مهاجرت کرده‌اند. این هنرمندان، که بسیاری از آنها اکنون دور از وطن خود زندگی می کنند، موضوعات اشتیاق، یادبود و بازگشت به خانه را بررسی می کنند.

 

این نمایشگاه به سه فصل موضوعی تقسیم شده است که کاوشی جامع از مفهوم قابل‌تغییر خانه را ارائه می دهد. بازدیدکنندگان با طیف وسیعی از بیان هنری، از نقاشی و پرتره گرفته تا معماری و هنر انتزاعی مواجه خواهند شد و آثار هنرمندان مشهوری ایرانی مانند منیر فرمانفرمایان، فریده لاشایی، رکنی حائری زاده، سونیا بالاسانیان، طلا مدنی وفرهاد مشیری نمایش گذاشته شده‌اند. این آثار در کنار یکدیگر روایتی از خویشاوندی و انعطاف پذیری را رقم می‌زنند و تجربیات متاثر از آشفتگی سیاسی و ناآرامی اجتماعی هنرمندان را منعکس می کنند.

«در قلب یک کشور دیگر» نه تنها یک نمایشگاه، بلکه یک پروژه تحقیقاتی در حال انجام است که ازکتاب خاطرات هنرمند و نویسنده فقید اتل عدنان الهام می گیرد و احساسات اشتیاق، یادبود و بازگشت به خانه را بررسی می کند. آثار هنری به نمایش گذاشته شده چشم اندازی منحصر به فرد از مکان و بی‌مکانی ارائه می دهند و با مفاهیم تعلق و ریشه درگیر هستند. از طریق تجربه تعامل با این آثار، بازدیدکنندگان دعوت می شوند تا در مورد دور بودن از وطن  و پیچیدگی های تخیل جمعی دیاسپوریک تأمل کنند.

این نمایشگاه که یک همکاری بین بنیاد هنر شارجه وموزه دایتورهالن هامبورگ است، از 15 جولای تا 24 سپتامبر 2023 در بنیاد هنر شارجه در امارات برپاست. در کنار نمایشگاه، یک کتاب نفیس کاملاً مصور که توسط موزه دایتورهالن و انتشارات اسنا ک (Snoeck) به صورت مشترک منتشر شده است برای کسانی که می‌خواهند عمیق‌تر در آثار هنری و مضامین مورد برری تامل کنند، در دسترس است.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد