«هر شب سفید و هر روز سیاه»؛ برگ انگورهای رضا درخشانی در گالری پادگورنی رابینسون

«هر شب سفید و هر روز سیاه»؛ برگ انگورهای رضا درخشانی در گالری پادگورنی رابینسون

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲

نمایش «هر شب سفید و هر روز سیاه» شامل مجموعه‌ای از نه نقاشی است که توسط رضا درخشانی در سال 2023 خلق شده است و از 3 آگوست تا 3 سپتامبر 2023 در گالری پادگورنی رابینسون دایر خواهد بود. درخشانی به شیوه‌ای که یادآور امپرسیونیست‌ها است ( که به آثارشان برمیگردند و در ساعات مختلف شبانه‌روز، یک منظره مشابه را نقاشی می‌کنند،) برگ انجیر به عنوان یک نقش تکرار شونده را در اثر خود  انتخاب می‌کند و آن را با توجه به فصل‌ها و ساعت‌های مختلف، به شیوه‌ها و با تکنیک‌های ترسیم می‌کند تا آن لحظه را به حقیقی‌ترین صورت ثبت کند. آیا این موتیف تکراری منعکس کننده یک چرخه‌ی فصلی درونی هنرمندی ست که آثارش را چون مناظری صمیمی خلق می‌کند، و یا اینکه نشان دهنده جلو رفتن زمان در واقعیت است؟

در آثار او، جلوه‌گری رنگ‌ها که از فوویست‌ها به ارث رسیده، با قدرت عظیم قلم‌موی اکسپرسیونیستی آمیخته می‌شود تا موتیف برگ انجیر را به تصویر بکشند و طبیعت و زندگی را جشن بگیرند. نقاشی رضا درخشانی نیز مانند موسیقی‌ای که روی سیتارا می‌نوازد، با فرهنگ شاعرانه نقاش آغشته است. در مرکز الهام او، نمادهایی از اشعار کلاسیک ایران باستان نهفته است که بازتاب حکمت متون پیشینیانی مانند مولانا یا حافظ است. درخت انجیر، آن طور که شاعران ایرانی به آن اشاره کرده اند، نماد تضادی اساسی‌ست، چون همان طور که نماد باروری و حکمت است، مرگ را نیز تداعی می‌کند.  بنابراین، چرخه زندگی به طور کامل در تصویر درخت انجیر تجسم یافته است. در این آثار، رضا درخشانی ایده اجدادی خود را در قالبی جدید و شخصی و در مرز انتزاع ترسیم می کند.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد