فراخوان پترنیتکچر | کاربرد پترن در محیط های انسان‌ساخت ایران معاصر

فراخوان پترنیتکچر | کاربرد پترن در محیط های انسان‌ساخت ایران معاصر

شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

“کاربرد پترن در محیطه ای انسان‌ساخت ایران معاصر”

پترنیتکچر در دومین رویداد خود از طراحان ایرانی در رشته های مختلف هنری و معماری دعوت می کند تا پروپوزالهای خود را با موضوع”کاربرد پترن در محیطهای انسان-ساخت ایران معاصر” ارائه نمایند. در یک بازه تاریخی آرایه‌ها ارتباط خود را با فرهنگ معاصر از دست دادند و تحت تاثیر سویه فکری دوران مدرن، تغییر شکل داده و یا به حاشیه رانده شدند. اما امروز به نظر می رسد  در عصر بازگشت آرایه‌ها هستیم. دیگر “تزئینات جنایت نیست”، بلکه صورت و شکلی نو یافته و در قالب ساختار، عملکرد و سیستمها تعریف نوینی یافته‌اند. به این ترتیب، وجهی از آرایه‌ها، تحت عنوان پترن یا الگو، در ادبیاتِ هنر و معماری معاصرحضور پر رنگ‌تری یافته‌است و به نظر می آید فرصتی فراهم آمده تا کاربرد پترنهای آرایه‌ای را در هنر و معماری بازخوانی کنیم. پترنیتکچر به دنبال بازنمایی دغدغه‌های طراحان معاصر از نمود پترن‌ها در محیط است.

سیر تغییرات آرایه‌ها جغرافیای وسیعی را در برمی گیرد. هر چند که در بعضی پهنه‌ها بارزتر و در بعضی فرهنگها کمتر تحت تاثیر جریانهای فکری و هنری قرار گرفت. ایران به عنوان سرزمینی که هنرو معماری آن پیوند مستحکمی با آرایه‌ها داشته است، امروز شاهد گسستی فکری-فرهنگی در این حوزه است. کاربرد آرایه های سنتی در محیطهای معاصر کمرنگ شده و مخاطب خود را از دست داده‌اند.

پترنینتکچر در جست و جوی پاسخ این پرسش است که پترنهای امروزی در هنر و معماری ایران کدامند؟ یا به عبارت دیگر  پترنهایی که واجد خصلت معاصر در عرصه هنر و معماری ایران هستند چگونه‌اند؟ در همین راستا در رویداد شماره دو از علاقمندان دعوت می گردد در دوگروه زیر پروپوزالهای خود را ارائه نمایند:

  • گروه یک: پترنهای تاریخی که با رفتارهای معاصر باز تولید شده اند.
  • گروه دو: پترنهایی که با استفاده از ادبیاتی نوین طراحی و تولید شده اند.

پروپوزالهای ارائه شده توسط گروه داوران مورد بررسی قرار گرفته و تعداد پانزده پروپوزال برگزیده در نمایشگاه رویداد پترنیتکچر به نمایش درخواهد آمد. همزمان با اختتامیه نمایشگاه از سه اثر برگزیده توسط گروه داوران تقدیر به عمل خواهد آمد.

  • پایان مهلت ثبت نام: ۱ خرداد
  • پایان مهلت ارسال آثار:  31 خرداد

اطلاعات تکمیلی در سایت رویداد به آدرس www.patternitecture.com قابل دسترس است.

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد