همه‌ی آنچه از آرت بازل (Art Basel) باید بدانید

همه‌ی آنچه از آرت بازل (Art Basel) باید بدانید

سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹

رویداد هنری آرت بازل‌ طی ۵۰ سال گذشته یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنر تجسمی با هدف نمایش و فروش آثار هنری معاصر در سطح بین‌المللی است. در این آرت فر که سالانه در شهرهای متعددی برگزار می‌شود آثار هنرمندان معاصر توسط گالری‌ها و مجموعه‌داران به فروش می‌رسد. ایده‌ی آغازین این رویداد به سه تن از برجسته‌ترین خریداران آثار هنری به نام‌های Trudi Bruckner, Ernst Beyeler, Balz Hilt بازمی‌گردد که در پی ایجاد نمایشگاهی مشابهِ نمایشگاه آلمانی آرت کلن در شهر بازلِ سوئیس برآمدند. هدف از آن ایجاد فضایی برای فروش آثار هنری در قالب نمایشگاه بود. نخستین نمایشگاه آرت بازل در ژوئن ۱۹۷۰ با حضور ۹۰ گالری از ۱۰ کشور جهان و با ۱۶۰۰۰ بازدیدکننده برگزار شد. از نخستین نمایشگاه تاکنون علاوه‌بر گالری‌داران، مجموعه‌داران نیز امکان حضور در این رویداد را دارند. این آرت فر، منحصربه‌فرد و تحت تأثیر محل برگزاری آن است و یکی از بازیگران اصلی در حمایت از گالری‌ها و هنرمندان ایفای نقش می‌کند. 

در دهه‌ی ۱۹۸۰ آرت بازل به تجلیلِ ۱۵۰ سال عکاسی با ارائه‌ی آثاری از تاریخ این مدیوم با همکاری ۱۶ گالری از انجمن بین‌المللی فروشندگان عکس پرداخت. ۵ نمایشگاه عکاسی موضوعی برگزار شد که آرت بازل با آن‌ها به یکی از بهترین‌ها در بهبود و پیشبرد این مدیوم تبدیل شد. 

در دهه‌ی ۱۹۹۰ بخش فیلم به این رویداد افزوده شد و فیلم‌های ساخته‌شده‌ی هنرمندان و یا فیلم‌هایی که از هنرمندان ساخته شده بود در Stadkino Basel پخش شدند. 

در سال ۲۰۰۰ پلتفرم تازه‌‌ای در این آرت‌فر معرفی شد. پلتفرمی که از مفهوم کلاسیک نمایشگاه فراتر رفت و با برنامه‌های هنری در فضای آزاد میزبان همه‌ی انواع هنرهای معاصر شد. این پلتفرم نخستین بار در ساحل میامی برگزار شد و در همان نخستین سالِ برگزاری ۱۶۰ گالری از ۲۳ کشور جهان و ۳۰۰۰۰ بازدیدکننده را به خود جذب کرد. مضاف بر دو شهر بازل و هنگ‌کنگ، مرکز همایش ساحل میامی نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میزبان آمریکایی این نمایشگاه بود و پس از آن هر سال مهم‌ترین آثار هنر مدرن و متأخر آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا و آسیا به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه آرت بازل نه تنها عرصه‌ای برای گالری‌های هنری با اعتبار جهانی است بلکه آینه‌ای از آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های هنر تجسمی است. آرت بازل هنگ‌کنگ نخستین بار در سال ۲۰۱۰ آغاز شد و هرساله در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های این شهر و با پوشش بین‌المللی آثار با تأکید ویژه بر هنرمندان آسیایی و مهاجر برگزار می‌شود.

در کنار بخش نمایشگاهی آرت بازل جلسات بحث و گفتگو برگزار می‌شود که طی آن‌ها ابعاد گوناگون هنر و بازار هنر بررسی می‌شود. برگزارکنندگان این جلسات مدیران موزه‌ها، کیوریتورها، هنرمندان، منتقدان هنری و معماران هستند.

از سال ۲۰۱۵ طی رویداد آرت بازل در شهر هنگ کنگ، این آرت‌فر در همکاری با BMW‌ پروژه‌ی تازه‌ای را با نام سفر هنری BMW (BMW Art Journey آغاز کرد. این بخش در حمایت از هنرمندان جوان و توانا شکل گرفته است و با فراهم ساختن فرصت سفر امکان پژوهش‌ و خلق آثار تازه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

آرت بازل در همکاری با UBS (فعال در زمینه‌ی مشاوره‌ی مالی و سرمایه‌گذاری) سالانه گزارش و تحلیل جامعی از بازار جهانی هنر در همه‌ی ابعاد آن ارائه می‌دهد و بر دستاوردهای سال اخیر تأکید ویژه می‌کند. این گزارش توسط دکتر کلر مک‌اندور نگاشته می‌شود. وی که مؤسس Art Economics است؛ مطالعه‌ای مستقل و کمی از بازار جهانی هنر و ابعاد متفاوت آن همچون تجارت گالری، خانه‌های حراج، تغییر الگوهای جهانی سرمایه و مجموعه‌داری، نمایشگاه‌های هنری، حراج‌های آنلاین و اثرگذاری بازار هنر در معنای عام آن ارائه می‌دهد. 

آرت بازلِ سه شهر بازل، هنگ‌کنگ و ساحل میامی در ماه‌های متفاوت سال برگزار می‌شوند. آرت بازل هنگ‌کنگ در ماه فروردین (مارس)، آرت بازل میامی در ماه آذر (سپتامبر) و آرت بازل در ماه خرداد برگزار می‌شوند. آرت بازل هنگ‌کنگ به سبب شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا و محدودیت‌های متعاقب آن لغو شد درحالیکه آرت بازل از تاریخ ۳۰ خرداد تا ۶ تیر (۱۹ تا ۲۶ ژوئن) به صورت مجازی برگزار شد. آرت بازل میامی نیز در سال ۲۰۲۰ از تاریخ ۱۳ آذر تا ۱۶ آذر (۳ تا ۶ دسامبر) برگزار خواهد شد. نسخه‌ی بعدی آرت بازل هنگ‌کنگ در تاریخ ۵ تا ۷ فروردین ۱۴۰۰ (۲۵ تا ۲۷ مارس ۲۰۲۱) خواهد بود.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد