انفجار بیروت صحنه‌ی هنری این شهر را برهم ریخت

انفجار بیروت صحنه‌ی هنری این شهر را برهم ریخت

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

به دنبال انفجار مهیب در پایتخت لبنان چندین گالری و موزه تخریب شدند.دو انفجار سهمگین در عصر روز سه‌شنبه در شهر بیروت ۷۰ کشته و بیش از ۴۰۰۰ مجروح برجای گذاشت. به گفته‌ی نخست وزیر لبنان ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم محترق به مدت ۶ سال در این محل انبار شده بودند. 

این انفجار از مرکز هنری شهر جز ویرانه برجای نگذاشت. گالری‌هایی چون Marfa نزدیک به بندر بیروت و گالری Tanit کاملاً ویران شدند و به سبب انتقال امواج این دو انفجار گالری‌های دیگری چون Sfeir Semler و Janine Rubeiz و موزه‌ی Sursock نیز آسیبِ بسیار دیدند. این موزه نیز از آسیب انفجار مصون نماند و آثار هنری متعددی در آن از‌جمله پرتره‌‌ای از نیکولاس سورسوک صدمه دیدند. این موزه‌ در دهه‌ی ۱۹۶۰ مرکز فرهنگی بیروت بود و در سال ۲۰۱۵ پس از صرف هزینه‌های بسیار ترمیم و افتتاح شده بود. ساختمان بنیاد DAF نیز با بیش از ۴۰۰۰ اثر از حدود ۴۰۰ هنرمند جهان عرب تخریب شد. شدت آسیب وارد‌شده به موزه‌ و گالری‌ها به میزانی بوده است که حتی شاهدان آن را بیش از آسیب جنگ‌های داخلی می‌دانند. 

مؤسس و مدیر آرت‌فر بیروت، Laure d'Hauteville، این حادثه را مهیب‌ترین واقعه در شهر بیروت خواند و در ادامه بیان کرد «آرت‌فر بیروت تا پیش از این واقعه به سال ۲۰۲۱ موکول شده بود اما اکنون همه‌چیز بلاتکلیف خواهد بود... احیای ایده‌ی آرت‌فر در ذهن مردم پس از این واقعه بس دشوار خواهد بود».

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد