آلبرتا ویتل برنده‌ی جایزه‌ی هنرمند فریز۲۰۲۰

آلبرتا ویتل برنده‌ی جایزه‌ی هنرمند فریز۲۰۲۰

پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

برنده‌ی جایزه‌ی هنرمند فریز در سال ۲۰۲۰ هنرمندی متولد کشور باربادوس و ساکن لهستان به نام Alberta Whittle است. این جایزه توسط فریز و در همکاری با نهاد هنری مستقر در لندن به نام Forma به هنرمندان جوان اعطا می‌‌شود و بدان‌ها فرصت نمایش اثرشان در هفته‌ی فریز لندن می‌بخشد. اثر برنده علاوه بر اینکه در اتاق‌های نمایش آنلاین فریز به نمایش در می‌آید از تاریخ ۹ تا ۱۲ اکتبر در دفتر مرکزی Forma برای بازدید حضوری قرار می‌گیرد. 
این جایزه در سال ۲۰۲۰ بر مدیوم فیلم متمرکز بود و آلبرتا ویتل از میان ۸ نامزد که در میان آنان نام یک ایرانی (آرش فایض) نیز به  چشم می‌خورد توسط هیئتی از داوران متشکل از کارگردان هنری فریز، کارگردان هنری FORMA، برنده‌ی جایزه‌ی هنرمند فریز در سال ۲۰۱۹، کارگردان هنری و کیوریتور ارشد موزه‌ی اِم وودز و مدیر گالری چیسنهِیل انتخاب شد. 
انگیزه‌ی ویتل در فرآیند خلاقانه‌اش توجه به اهمیت حمایت جمعی در مبارزه با سیاه‌ستیزی بود. آثار وی در قالب اینستالیشن‌هایی تعاملی با استفاده از فیلم، مجسمه و پرفورمنس خلق می‌شوند. طرح او برای نسخه‌ی ۲۰۲۰ این جایزه اثری متحرک با نوشته‌های پژوهشگرِ مطالعات زنان، ایو کوسوفسکی سِدویک، در کنار ارتباط دادن خلاقیت‌های گوتیک و ترس از سرایت با وحشتِ اخلاقی در جوامع استعماری و بیگانه‌ستیز بوده است.
کارگردان هنری FORMA در توضیح اثر ویتل بیان کرد:
همکاری گسترده‌ی هنرمند برگزیده‌ی امسال با افراد متعدد در روند پروژه‌ی خلاقانه‌اش دست‌و‌دلبازی او را نشان داد. او در فیلم‌هایش میان مسائل اجتماعی و سیاسی با روایت‌های شاعرانه‌ای که فراتر از زمان و برای همه‌ی ما قابل فهم‌اند، تناسب و توازن برقرار می‌سازد. در این زمان‌های پرچالش صدای وی بلندتر و رساتر از سایرین شنیده می‌شود.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد