همه‌ی آنچه از لیسته (Liste) باید بدانید

همه‌ی آنچه از لیسته (Liste) باید بدانید

پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹

آرت‌فرِ لیسته (Liste) با هدف اکتشافات تازه در هنر معاصر از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون به معرفی و حمایت از نسل جوان گالری‌داران پرداخته است. نسل جوان گالری‌داران آثار هنرمندانی جوان و نمایندگان برجسته‌ی تحولات و گرایشات هنر معاصر را به نمایش می‌گذارند و برای آنان حضور در آرت‌فر لیسته، شانس آشنایی و پیوند با متخصصان و علاقه‌مندان جهان هنر را به دنبال دارد و برای بازدیدکنندگان این نه تنها به معنای تجربه‌ی دست اول موقعیت فعلی جهان هنر است بلکه بر آفرینش هنر با زیبایی‌شناسی، ارزش‌ها و مدیاهای تازه نیز متمرکز است. همانگونه که پیشتر ذکر آن رفت این آرت‌فر با ایده‌ی تقویت هنر جوان فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون کمیته‌ی آن سالانه ۷۵ تا ۸۰ گالری را از ۳۰ کشور جهان انتخاب می‌کند که در میان آن‌ها ۱۵ تا ۲۰ گالریِ جوان دیده می‌شوند. در کنار فراهم ساختن فرصت معرفی گالری‌های جوان، انتخاب و معرفی گالری‌ها از مناطق در‌حال‌توسعه اهمیت بسیار دارد. 

مکان برگزاری این آرت‌فر بخشی از اصالت و هویت این رویداد هنری است. Werkraum Warteck PP پیش از آنکه به محلی فرهنگی و هنری تبدیل شود کارخانه ی آب‌جو سازی بود. اما اکنون صنعتگران، هنرمندان، معماران، طراحان، رستوران‌داران، استودیوهای رقص و دفاتر فرهنگی زیر این سقف گرد هم آمده‌اند. PP مخفف permanently provisional و اشارتی به تغییر و توسعه و نشان از گشودگی لیسته برای تازگی و تنوع است. از نخستین سال تاکنون مستأجرانِ این ساختمان هرساله به وقت هفته‌ی آرت‌فر استودیوها، دفاتر و کارگاه‌های خود را تخلیه و تمام ساختمان را برای این رویداد آماده می‌کنند. 

علاوه‌بر غرفه‌ها و نمایش آثار هنرمندان، بخش دیگری با نام Liste Showtime به‌عنوان بستر آنلاین نمایش و فروش آثار هنرمندانِ ۷۲ گالری فعال است. در کنار این بستر، پروژه‌ی هنرمندان با نام «بازنویسی تخیلات من» در جریان است و پوسترهای طراحی‌شده‌ی هنرمندانِ این پروژه در فضای آنلاین و همچنین در فضای عمومی بازل به نمایش درمی‌آیند. به این دو بخش، پرفورمنس را نیز باید به‌عنوان بخش ثابت این آرت فر از سال ۱۹۹۹ افزود. نخستین بار در سال ۲۰۰۴ این آرتفر جایزه‌ی هنری خود با نام Helvetia را اعطا کرد. این جایزه با هدف حمایت از فارغ‌التحصیلان دانشگاه سوئیس در رشته‌ی «هنرهای تجسمی و رسانه» هرسال به یک هنرمند جوان اهدا می‌شود و شامل وجه نقد و فرصت یک نمایشگاه انفرادی در لیسته است.

بسیاری از گالری‌های هنر معاصر در جهان موفقیت امروز خود را در تجربه‌ی این آرت‌فر می‌بینند. در حال حاضر مدیریت این آرت‌فر از سال ۲۰۱۸ در دست Joanna Kamm می‌باشد. پیش از وی مدیریت این رویداد با Peter Blauer بود که در سال ۲۰۰۴ جایزه‌ی فرهنگ بازل را به پاس مشارکت جدی در دوام حیات فرهنگی بازل دریافت کرده بود. لیسته هرسال در ماه ژوئن در شهر بازل کشور سوئیس برگزار می‌شود. 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد