اهدای ۱۴۰۸ دستبافت روستایی و عشایری از مجموعه‌ی پرویز تناولی به وزارت میراث‌فرهنگی

اهدای ۱۴۰۸ دستبافت روستایی و عشایری از مجموعه‌ی پرویز تناولی به وزارت میراث‌فرهنگی

دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش ایمنا میان تندیس تناولی (به نمایندگی از پدر) و محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی کشور، روز ۱۹ آبان در محل وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و برحسب آن مقرر شد ۱۴۰۸ قطعه فرش دستباف روستایی و عشایری که طی ۶۰ سال توسط پرویز تناولی از روستاها و عشایر ایران جمع‌آوری شد مطابق فهرست منتشرشده در کتاب "دست‌بافته‌های عشایری و روستایی ایران" به این وزارت‌خانه‌ اهدا شود. این مجموعه‌ی نفیس شامل گلیم، گبه و فرش است و زین‌پس باهدف نمایش عمومی و خصوصی داخلی و خارجی و تأسیس موزه‌ای تخصصی و دائمی جزو اموال وزارت‌خانه خواهد بود. 
طالبیان این تفاهم‌نامه را فرخنده دانست و اظهار کرد: «این آثار به طور دائم تحویل وزارت‌خانه می‌شود که در سامانه‌ی جام و فهرست آثار موزه‌ای کشور به ثبت خواهد رسید». وی همچنین به مراسم رونمایی این مجموعه در موزه‌ی فرش در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و برای راه‌اندازی موزه‌ی استاد تناولی و نمایش این مجموعه یکی از خانه‌های تاریخی شیراز انتخاب شده است که میسر بودن آن در این محل با حضور کارشناسان مربوطه و خانواده‌ی استاد به زودی انجام خواهد شد و سپس به‌عنوان نمایشگاه دائمیِ مجموعه‌ای از این هنرمند بنامِ کشور دایر خواهد شد. 
طالبیان در توضیح بیشتر از نمایشگاه دائمی مجموعه‌ی مذکور به ضرورت مرمت و تجهیز این خانه‌ی تاریخی باتوجه به حساسیت بالای فرش اشاره کرد و همچنین امید به تأمین اعتبار راه‌اندازی موزه‌ی استاد تناولی به‌عنوان اولویت وزارت‌خانه داد.
تندیس تناولی نیز در توضیح این مجموعه بیان داشت: کتاب‌های متعددی درباره‌ی این مجموعه نوشته شده است و به اعتقاد پدرم این مجموعه متعلق به ایران است و باید در کشور بماند. این موضوع که در موزه‌های فرش، دست‌بافته‌های روستایی و عشایری حضوری نداشتند موجب ناراحتی پدرم طی سالیان گذشته شده است.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد