تأخیر صنعت هنر در بهره‌گیری از تکنولوژی VR

تأخیر صنعت هنر در بهره‌گیری از تکنولوژی VR

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

تکنولوژی وی‌آر چطور از بازار هنر حمایت می‌کند و آن را شکل می‌دهد و ضرورتش برای آینده چیست؟ باوجوداینکه در دنیای هنر به خلاقیت اهمیت می‌دهیم اما مدل‌های مالیِ این صنعت در زمینه‌ی تکنولوژی نوآوری کافی نداشته است. نگرانی‌های مربوط به محرمانگیِ مجموعه‌داری و فروش آثار هنری موجب شده است بخش عمده‌ی صنعت هنر در برابر پذیرش پلتفرم‌های فروشِ دیجیتال مقاومت کنند؛ علی‌رغم اینکه در شرایط فعلی این امر برای بقای بازار هنر ضرورت دارد. ساده بگوییم، این صنعت کم‌تحرک نیاز به نوآوری دارد.

کووید-۱۹ چالش‌های تازه‌ای بر سر راه دنیای هنر گذاشته و صنعت هنر را به تغییر واداشته است. ضرورت دارد که این صنعت تکنولوژی‌ها، مدل‌های مالی و همکاری‌های نوین را بپذیرد تا دسترسی به هنر و حفظ ارتباط با آن گسترده‌تر شود. این کار باید سنجیده صورت گیرد و صرفاً برای حضور در فضای مجازی نباشد. همگام با ورود استراتژی‌های تجارت به عرصه‌ی دیجیتال، باید توجه داشته باشیم که مدل‌های مالی اخذشده باید در راستای حمایت از هزینه‌های توسعه تغییر کنند. برای نمونه، برگزاری یک آرت‌فر نیازمند صرف هزینه برای فضا و نیروی انسانی حاضر در نمایشگاه است، اما در شرایط فعلی این هزینه‌ها می‌تواند صرف توسعه‌ی تکنولوژی و هزینه‌های پشتیبانی فنی شود. در این شرایط هزینه‌های گالری‌ها نیز تغییر می‌کند. به‌جای صرف هزینه برای فضا، حمل‌ونقل، سفر، بیمه و سرگرمی می‌توان به تهیه‌ی عکس و ویدئو و تولید محتوا در مورد نمایشگاه‌ها و هنرمندان بودجه اختصاص داد.

پیش‌ازاین شاهد شروع فعالیت آنلاین بخش‌هایی از صنعت هنر بوده‌ایم، اما اکنون به‌واسطه‌ی پاندمی، این نوع برنامه‌ریزی و ارائه‌ی محتوا تبدیل به تنها راه ممکن شده است. همچنان نباید فراموش کنیم که هنر را غالباً تنها می‌توان در زندگی واقعی تجربه کرد، بنابراین باید تلاش کنیم تا بهره‌گیری‌مان از تکنولوژی تا جای ممکن جذاب و معنادار باشد تا اصالت آثار هنری حفظ شود. واقعیت مجازی که برای گالری‌ها و هنرمندان، بستری جهانی، نه منطقه‌ای، فراهم می‌کند، می‌تواند راهی برای تحقق این هدف باشد.

چند سال پیش، بستری طراحی شد تا بتواند نمایشگاه‌های فیزیکی Untitled در ساحل میامی و سانفرانسیسکو را برای مخاطبین خارج از این دو شهر در سطح گسترده‌تری در دسترس قرار دهد. اعضای آرت‌فر اتفاق‌نظر داشتند که این کار به‌صورت آنلاین به بهترین نحو صورت می‌گیرد. سال گذشته Artland با کمک یک شرکت هنر و فناوری مستقر در دانمارک پلتفرمی پیشرفته را مهندسی کرد تا مخاطب گسترده‌تری بتواند در فضای نمایشگاه‌های فیزیکی قرار گیرد. با استفاده از جدیدترین تکنولوژی بازی و مدل‌سازی معماری، واقعیت مجازی سه‌بعدی‌ای طراحی شد که در دنیای هنر بی‌سابقه بود. بااین‌وجود، قرار بر این نیست که پیشرفت‌های تکنولوژی جایگزین نمایشگاه‌های فیزیکی شود. هدف این است که از این طریق بازار تقویت شود، زیرا ممکن نیست تجربه‌ی نمایشگاه‌های فیزیکی با چیزی جایگزین شود. مدت‌هاست که بازار فروش دیجیتال وجود دارد و بسیاری از مجموعه‌داران به طور معمول پیش از نمایشگاه‌های فیزیکی، آثار هنری را مستقیماً از روی فایل‌های پی‌دی‌اف خریداری می‌کردند. در این صورت چرا پذیرای بستری نباشیم که این تجربه را بهبود می‌بخشد؟ مشاهده‌ی تصاویر آنلاین می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما با بهره‌گیری از واقعیت مجازی می‌توان محیط سه‌بعدیِ جذابی فراهم ساخت.

نسل بعدی مجموعه‌داران، در حال حاضر در عرصه‌ی دیجیتال که دسترسی، پاسخگویی و شفافیت بیشتری دارد، فعال هستند. قابلیت دسترسی به نمایشگاه‌ها به‌صورت دیجیتال برای گالری‌ها، مجموعه‌داران و مراجعین نمایشگاه‌ها به‌مثابه‌ی نیرویی است که عرصه‌ی هنر را دموکراتیک می‌سازد. هنگام این تغییر باید در نظر داشت که تکنولوژی همواره در حال توسعه است. بدین‌ترتیب باید پذیرای یادگیری، تکامل و امکانات جدیدی که فراهم می‌شوند، باشیم. زیرا هرچه بیشتر به استقبال نوآوری تکنولوژی برویم، بیشتر به خلاقیت خواهیم رسید.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد