جدال میان انسان و هوش مصنوعی بر سر هنر

جدال میان انسان و هوش مصنوعی بر سر هنر

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

بسیاری نمی‌توانند اثر هنری خلق‌شده توسط انسان و اثر خلق‌شده توسط هوش مصنوعی را تمیز دهند.

نتایج تحقیقاتی که به بررسی درک افراد از تفاوت میان هنر انسان در مقایسه با ماشین پرداخته‌اند وضعیت نگران‌کننده‌ای را برای هنر انسان‌ها نشان داده‌اند. سه سال پیش اثری که توسط هوش مصنوعی خلق شده بود به قیمت ۴۳۲۵۰۰ دلار در حراج کریستیز به فروش رفت. از اینجا بود که هارشا گانگادهارباتلا (Harsha Gangadharbatla)، پژوهشگر این مطالعه، تصمیم گرفت چگونگی درک افراد از هنر را بسنجد.

گانگادهارباتلا می‌گوید: «برای من همیشه نقش انسان در خلق آثار هنری جالب بود. تصورم این بود که هنرمند روحی را در آثارش می‌دمد. برایم سؤال شد که اگر یک ماشین، اثری را خلق کند، افراد آن را چطور تفسیر می‌کنند؟ هنوز بر آن‌ها اثر خواهد گذاشت؟ دانش خالق اثر چه تأثیری بر درک افراد از آن خواهد داشت؟» بدین ترتیب، این پژوهشگر ۵ اثر را انتخاب کرد و از هرکدام یک نمونه‌ی ماشینی نیز تهیه کرد. سپس، پرسش‌نامه‌ی آنلاینی طراحی کرد و در نهایت از شرکت‌کنندگان خواست تا به تفاوت‌هایی که میان دو اثر احساس می‌کنند، اشاره کنند. 

درحالی‌که طی پژوهش‌های پیشین متخصصان را بررسی کرده بودند، این پژوهش، افراد عادی را سنجیده است. از ۲۱۱ شرکت‌کننده، ۷۵ تا ۸۵ درصد نتوانسته بودند تفاوت نمونه ماشینی ۴ اثر را تشخیص دهند. این پژوهشگر معتقد است این نتایج برای انسان‌ها توهین‌آمیز نیست اما نگران‌کننده است. وی بیان می‌کند: «نقش تکنولوژی در دنیای تبلیغات بیش‌ازپیش مورد بررسی قرار گرفته است. نقش انسان‌ها در این حوزه هر روز در حال کاهش‌یافتن است. در عوض، کلان‌داده اهمیت بیشتری یافته است. به نظر می‌رسد خلاقیت تنها چیزی است که برای انسان‌ها در این حوزه باقی مانده است».

گانگادهارباتلا می‌گوید: «هنوز در مورد کامپیوترهای فعلی می‌توانیم تشخیص دهیم که طی چه فرایندی اثری را خلق می‌کنند اما مطمئن نیستیم که در مورد کامپیوترهای آینده نیز به همین منوال باشد. در این صورت، آنچه تلاش می‌کند شما را تحت تأثیر قرار دهد، نه اثر هنری بلکه تبلیغات خواهد بود. این امر که دیگر نتوانیم شیوه‌ی خلق اثر به‌وسیله‌ی کامپیوتر را تشخیص دهیم حیرت‌انگیز، ترسناک و خلاقانه است. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که اگر کامپیوترها بتوانند پیام‌های تأثیرگذار داشته باشند و در برابر انسان‌ها قرار بگیرند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد