گزارش تصویری نمایشگاه دمی آسودگی بصری در گالری تانیا بنکدار

گزارش تصویری نمایشگاه دمی آسودگی بصری در گالری تانیا بنکدار

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

از اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰، پژوهش‌های الیاسون بر ادراک متمرکز شده است و غالباً از پدیده‌های طبیعی برای افزایش درک ما از یکدیگر و نیز درک ما از محیط پیرامون استفاده می‌کند. «دمی آسودگی بصری» به تحقیقات طولانی‌مدت الیاسون در مورد شرایط شناختی و فرهنگی ادراک ادامه می‌دهد و به دنبال آن است تا بدیلی برای فشارهای جاری که پدیدآورنده‌ی موجودیت ماست، ارائه دهد.  

«دمی آسودگی بصری» که در فضای تاریک گالری اصلی قرار دارد و نامی مشابه نام نمایشگاه دارد، رقص نوری متشکل از اشکال، رنگ‌ها و سایه‌ها در برابر بیننده می‌گشاید. این توالی که همواره در حال تغییر است، روی یک صفحه‌نمایش بزرگ توسعه می‌یابد و محو می‌شود و در پشت آن بیننده می‌تواند به دستگاه‌های پدیدآورنده‌ی نمایش نگاهی گذرا بیندازد. ارکستری از لنزها، منشورها، آینه‌ها و فیلترهای جلوه‌‌ی رنگ به‌آرامی درون پرتوهای پنج کانون می‌چرخد. نور نورافکن‌ها از هم جدا شده و از طریق بازتاب و شکست به توالی‌های قابل‌مشاهده روی صفحه تبدیل می‌شوند. همان‌طور که هر دستگاه با سرعت متفاوتی می‌چرخد​​، رابطه‌ی بین توالی‌های مختلف مدام در حال تغییر است و دائماً بازآفرینی می‌شوند. این لنزها بلافاصله ماده‌ای را برای نمایش و الهام مفهومی آن تشکیل می‌دهند. بیشتر لنزهای به‌کاررفته در این نمایشگاه از مجموعه‌ی خود الیاسون یا برگرفته از کارهای هنری و آزمایش‌های قبلی این هنرمند در استودیوی او در برلین هستند.

الیاسون مدت‌ها شیفته‌ی دستگاه‌های نوری بوده است و طی سال‌ها به‌عنوان جزئی از تحقیق و بررسی خود پیرامون درک و کیفیت نور، انواع لنزها را جمع‌آوری کرده است. این هنرمند می‌گوید: «ما در عصر تکثیر لنزها زندگی می‌کنیم» و لنزها نه‌تنها در دوربین‌های نظارتی که فضای شهری ما را احاطه کرده‌اند، بلکه در دست فعالانی که آنها را به سمت ابزارهای قدرت سوق می‌دهند، به چشم می‌خورد. از طریق مکالمات اخیر با مورخ هنر، گلوریا ساتون به مضمون «بصری» جذب شده‌ام زیرا ما از ساختار سراسربین (پانوپتیکون) به سمت مرکزیت‌زدایی قدرت لنز پیش می‌رویم. امروزه بسیاری از ما از طریق دستگاه‌های مختلف لنزها را با خود حمل می‌کنیم، بنابراین این سؤال پیش می‌آید که صاحب روایت کیست؟» 

الیاسون اظهار داشت: «امیدوارم که دمی آسودگی بصری فرصتی برای دم برآوردن شما فراهم کند. در سال گذشته، زمانی که به نظر می‌رسید هیچ رهایی و هیچ آرامشی وجود ندارد، من متقاعد شدم که برای تصور فردای بهتر به یک لحظه تسکین، زیبایی و رهایی نیاز داریم. قبل از اینکه امیدی داشته باشید، لازم است آسوده باشید».

یازدهمین نمایش انفرادی آثار اولافور الیاسون در گالری تانیا بنکدار از ۱۹ اسفند برگزار شد و تا ۴ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. 

تصاویر از وب سایت گالری تانیا بنکدار

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد