اخبار کوتاه هفته‌ی دوم اردیبهشت ۱۴۰۰

اخبار کوتاه هفته‌ی دوم اردیبهشت ۱۴۰۰

دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰

آمریکا ۳۳ قطعه عتیقه را به مقامات افغانستان تحویل داد
دادستان منهتن طی مراسمی ۳۳ عتیقه‌ی غارت‌شده توسط دلال عتیقه، سوباش کاپور، به ارزش ۱.۸ میلیون دلار را به مقامات افغانستان تحویل داد. مقامات آمریکا همچنین بیش از ۲۵۰۰ قطعه عتیقه از سراسر جهان به ارزش ۱۴۳ میلیون دلار از این دلال عتیقه کشف کرده است. آمریکا در سال گذشته ۳۳۸۰ عتیقه‌ی مسروقه را به ۷ کشور بازگرداند. 

کمپین طراحی از مجسمه‌ی اسکار با دعوت از هفت هنرمند
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از هفت هنرمند دعوت کرد تا برای کمپین نودوسومین دوره‌ی مراسم اسکار که امروز برگزار خواهد شد، مجسمه‌ی اسکار را در مدیوم دلخواهشان به تصویر کشند. این کمپین با توجه به موضوع این دوره از اسکار شکل گرفته است. براساس بیانیه‌ی آکادمی ایده‌ی اصلی «بزرگداشت جهانی قدرت فیلم برای ارتباط، آموزش و الهام‌بخشیدن به ما برای روایت قصه‌هایمان» است.

اعطای کمک‌هزینه‌ی مالی به هنرمندان معلول در نیویورک
بنیاد هنرهای نیویورک (NYFA) برنامه‌ای را آغاز کرد که طی آن برای حمایت مالی از هنرمندان معلول ۲۱ ساله و بیشتر مبلغ هزار دلار پرداخت خواهد شد. این برنامه‌ی حمایتی فوری با هدف جبران خسارات ناشی از پاندمی بر صحنه‌ی هنر نیویورک آغاز شد. همچنین با هدف بزرگداشت باربارا و کارل زیدنی این برنامه با نام این دو تن معرفی شد. 

ساخت سفیدترین رنگ توسط محققان دانشگاه پوردو
محققان این دانشگاه پس از ۶ سال سفیدترین سفید را ساختند. این رنگ که ۹۸ درصد نور را بازمی‌تاباند در مقابله با گرمایش زمین حائز اهمیت است. در کنار اهمیت علمی این رنگ، کیفیت زیبایی‌شناختی آن نیز توجه‌ها را به خود جلب نموده است. به گفته‌ی روآن، محقق اصلی این پروژه‌، یک موزه‌ که با این تیم تحقیقاتی در ارتباط بوده است درخواست کرد تا این رنگ را در کنار VantaBlack، تاریک‌ترین ماده‌ی ساخته شده با قدرت جذب ۹۹.۹۶۵ درصد نور مرئی، به نمایش گذارند. 

اثر هنری تعاملی در بیمارستان لندن، روحیه شما را تشخیص می‌دهد
یک اینستالیشن دیجیتال که اخیراً در بیمارستان چلسی و وست‌مینستر لندن نصب شده است به بیماران و کارمندان احساسات مثبت القا می‌کند. Immersive Healing Art System با استفاده از اسکن صورت، روحیه و احساسات فرد را تشخیص و یک قطعه‌ی صوتی و تصویری منحصر‌به‌فرد برای آرامش و بهبود روحیه ارائه می‌دهد. 

آتش‌سوزی در کتابخانه‌ی مطالعات آفریقا در دانشگاه کیپ تاون
هفته‌ی گذشته کتابخانه‌ی مطالعات آفریقا در دانشگاه کیپ تاون آتش گرفت. این کتابخانه مجموعه‌های ویژه‌ای چون اسناد ضد آپارتاید، اسناد جنبش‌های ضد استعماری در آفریقای جنوبی و همچنین بزرگ‌ترین مجموعه‌ی فیلم‌های آفریقایی را در خود داشت. در حال حاضر اطلاعات کاملی از میزان خسارات و آسیب واردشده به این مجموعه‌ی غنی منتشر نشده است. 

گران‌ترین اثر آسیایی در یک خانه‌ی حراج غربی
اثری از Xu Beihong، هنرمند رئالیست چینی، با نام «شیر و برده» (۱۹۲۴) با قیمت تخمینی ۴۱ میلیون دلار در حراج کریستیز به فروش گذاشته خواهد شد. با وجود قیمت قابل توجه این اثر احتمالاً عنوان گران‌ترین اثر آسیایی را که متعلق به «دوازده منظره» (۱۹۲۵) با قیمت صد میلیون پوند است، به دست نخواهد آورد و تنها گران‌ترین اثر آسیایی فروش‌رفته در یک خانه‌ی حراج غربی خواهد بود.

بازگشایی برخی موزه‌های نیویورک با ۵۰ درصد ظرفیت 
با اعلام فرمانداری نیویورک، موزه‌ها و سایر مراکز فرهنگی و هنری امکان بازگشایی با ۵۰ درصد ظرفیت خود را یافتند. موزه‌ی هنر مدرن، موزه و کتابخانه‌ی مورگان و موزه‌ی نیویورک با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و با هماهنگی قبلی امکان بازدید را فراهم نمودند. مرداد سال گذشته موزه‌ها امکان فعالیت با پذیرش ۲۵ درصد ظرفیت خود را به دست آورده بودند. 
به‌زودی سالن‌های سینما با ۳۳ درصد ظرفیت خود فعالیت خواهند داشت.

تبدیل موزه‌ی طراحی لندن به سوپرمارکتی با طراحی هنرمندان
درحالیکه دولت بازگشایی موزه‌ها و گالری‌ها را به ۲۷ اردیبهشت موکول کرده است، موزه‌ی طراحی لندن با ایده‌ای خلاقانه درهای خود را به روی شهروندان گشود. تبدیل این موزه به سوپرمارکت و فروش اقلام ضروری با قیمتی برابر با فروشگاه‌های محلی به مدت پنج روز از تاریخ ۱ تا ۵ اردیبهشت مردم را به موزه‌ی طراحی کشاند. تمام اقلام فروشگاه به تعداد محدود (۱۵۰۰)  و با بسته‌بندی‌هایی که طراحی هنرمندان جوان بود به فروش رسیدند. تمام درآمد حاصل به صندوق هنرمندان جوان موزه‌ی طراحی خواهد رفت.

نمایش شبانه‌روزی اینستالیشن اولافور الیاسون در بنیاد Beyeler
الیاسون با غرقه‌نمودن بخشی از ساختمان موزه در آبی با رنگ سبز فلورسنت اثری برای دعوت از انسان و سایر گونه‌ها خلق کرده است. الیاسون در استیتمنت نوشته است: «من به همراهی موزه کنترل آثار هنری را به بازدیدکنندگان، گیاهان، میکروارگانیسم‌ها و شرایط جوی واگذار می‌کنیم. عناصری که موزه‌ها برای دور نگه‌داشتن‌ آن‌ها بسیار تلاش می‌کنند».
این نمایش تا تیرماه به صورت شبانه‌روزی ادامه خواهد داشت و همچنین امکان بازدید از آن به صورت آنلاین در سایت بنیاد وجود دارد.

ترکیب شیمیاییِ تازه برای حفظ و بازیابی گرافیتی‌ها
با افزایش محبوبیت گرافیتی‌ها و همچنین ارزش بازاری آن‌ها، مصونیت این آثار اهمیت بسیار یافته است. به همین منظور تیمی از دانشمندان ماده‌ای برای محافظت و بازیابی آن‌ها کشف کردند. از مشکلات گرافیتی‌ها علاوه بر عدم‌استفاده از مواد باکیفیت و حضور این آثار در فضای باز، پاک‌کردن خرابکاری‌ها بدون آسیب‌رساندن به اثر زیرین است.  بالیونی، یکی از محققان این پژوهش در کنفرانس علوم شیمی آمریکا ماده‌ی حلّالی را معرفی کرد که رنگ‌های رویین را بدون آسیب به گرافیتی‌ها جدا می‌سازد.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد