گزارش تصویری نمایشگاه درمان مجازی در گالری بالتیک

گزارش تصویری نمایشگاه درمان مجازی در گالری بالتیک

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

عنوان: درمان مجازی
گالری: بالتیک
هنرمند: پاکویی هاردور
تاریخ برگزاری: ۲۹ اردیبهشت تا ۱۲ مرداد
ــــــــ

نخستین نمایش انفرادی پاکویی هاردوِر (Pakui Hardware) در بریتانیا شامل اثری خواهد بود که برای طبقه‌ی دوم فضای گالریِ بالتیک خلق شده است و موضوعِ درمان مجازی و رباتیک را کندوکاو می‌کند، آن هم درست زمانی که خود را بیش از هر زمان دیگری در گیرودارِ کیفیت و میزان دسترسی به خدمات درمانی می‌یابیم.
اثر هنریِ پاکویی هاردوِر به حرکت فناوری، مواد، و سرمایه از طریق بدن می‌پردازد و نحوه‌ی شکل‌دهی آن‌ها به واقعیت‌هایمان را بررسی می‌کند. در چیدمان‌ها و مجسمه‌های ترکیبیِ آنها که تداعی‌گر موقعیت‌های آینده‌نگر یا زیست‌شناختی است از موادی نظیر شیشه، چرم مصنوعی، پارچه، چرم، دانه‌ی چیا، خاک، سیلیکون، آهن و پلاستیک استفاده شده است. آثار آنها در سال‌های اخیر مسائلی پیرامون پزشکی معاصر را واکاوی و آینده‌های ممکنی را تصور کرده‌اند و در این آثار از محدودیت‌های مادی به کمک متلاشی‌‌کردن، تکثیر و بازآفرینی بدن‌های انسانی و غیرانسانی فراروی کرد. 
فضای گالری بالتیک با چیدمان جدید آن، به یک اتاق جراحی تبدیل شده است که حضور انسانی در آن، البته به استثنای خودِ بازدیدکنندگانش، جای خود را به فناوری داده است. اشیای شیشه‌ای که به مجسمه‌ی لامپ جراحی چسبیده‌اند، حس گرما و مراقبت را ایجاد می‌کنند و این درست در تضاد با خونسردیِ بیگانه‌ی بازوهایِ پولادین‌  و با ارجاع به شمایل دستان یک جراح است. «بدن‌های» رزینی یا شفافی که با استفاده از حرارت شکل گرفته‌ و مابین امر واقعی و مجازی، امر فیزیکی و دیجیتال معلق‌ مانده‌اند، به صورت اشکال بیومورفیکِ تندیس‌گونی درمی‌آیند که در آنِ واحد هم حاضرند و هم پاک می‌شوند. این «بدن‌ها» که تا حدودی از نقاشی‌های هنرمند لیتوانیایی، تِرِزه روزانس‌کایته، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ الهام گرفته شده‌اند، ردپا و «پوسته‌هایی جسمانی»اند که تحت سلطه‌ی فناوری‌ قرار دارند.
پاکویی هاردوِر اسمی برای دو هنرمند همکار، نرینگا سِرنیاوس‌کایته و اوگنیوس گِلگودا، است که در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده است.

پاکویی هاردوِر اسمی است که الکس راس، کیوریتور نیویورکی، برای دو هنرمند همکار، نرینگا سِرنیاوس‌کایته و اوگنیوس گِلگودا که کار خود را در سال ۲۰۱۴ آغاز کردند، وضع کرده است. عنوان پاکویی هاردور به پاکویی اشاره دارد که از یاران خاص الهه‌یِ مردمِ هاوایی است و می‌تواند روزی ۶ مرتبه دور جزیره‌ی اوآهو طواف کند. از این رو، پاکویی هاردور پرسرعت است و سیاست را با انگِ کالایی نشانه‌ای و اسطوره‌ای  به تصویر می‌کشد و مضاف بر آن، میل به فراروی از محدودیت‌های مادی را دارد. سرمایه‌ی نشانه‌ای مادیت را پوشش می‌دهد.
آثار این دو هنرمندِ همکار رابطه‌ی میان مادیت، فناوری و اقتصاد را دربرمی‌گیرند و چگونگی شکل‌یافتن اقتصاد از فناوری و نیز واقعیت فیزیکی مانند بدن می‌پردازند. ماده به نسبت سرعتِ پیشرفتِ فناوری هم مانع است و هم شتاب. این مسائل از طریق مثال‌هایی نظیر معاملات بسامد بالا، پرومته‌گرایی، زیست‌شناسی ترکیبی و مادیت نوین واکاوی می‌شوند.
اوگینوس گلگودا هنرمند ساکن برلین است. 
نرینگا سِرنیاوس‌کایته هنرمند، کیوریتور و نویسنده‌ی کاتالوگ‌ نمایشگاه‌ها و نشریات بین‌المللی (آرت‌فوروم، فلَش‌آرت، پارکِت، ARTMargins.com، اِم‌اِی‌پی، و نشریه ماوس) می‌نویسد. او سردبیر نشریه‌ی هنریِ اینترنتیِ آرت‌نت است که در سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را آغاز کرد. این هنرمند در سال ۲۰۱۴ مدرک کارشناسی‌ارشد خود را از مرکز مطالعاتِ کیورِیتوری در کالج بارد نیویورک دریافت نموده است.
هر دو هنرمند در برلین و ویلنیوس زندگی و کار می‌کنند. این دو هنرمند تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی، گروهی و رویدادهای هنری متعدد در سراسر جهان حضور داشتند. 
 

در حال بارگذاری تصاویر loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد