;
; ; ; ;

Installation, solo exhibition

19 Nov 2021 - 17 Dec 2021

Statement

این چیدمان در آغاز با جمع‌‌آوری ٩٠٠٠ دستکش مستعمل کارگران پالایشگاه نفت با همکاری کارگران نفتی به مدت دو سال و اتصال آن‌ها به یکدیگر آغاز شد. بررسی هویت گذشته و کنونی این شئ به‌ظاهر بی‌اهمیت در مواجه با نمای ساختمان‌هایی با تاریخی مرتبط با نفت و ادغام آن با شهر و زندگی روزمره، استعاره‌‌ای است برای بازپس‌گیری فضاهایی که این حضورهای غایب، سال‌ها با کار و فعالیتی نامرئی در شکل دادن آن نقش داشته‌اند. نمود این شئ، تاریخچه‌ی مکان‌ها و نیز مشارکت کارگرانی که به این چیدمان کمک کرده‌اند، تلاشی است برای ایجاد گفت‌وگو و ارائه‌ی یک اثر هنری مشترک.

اجرای عمومی اول، آبادان
 

در بهار ١٣٩٨، با همکاری موزه‌ی ملی نفت ایران، اولین مجوز چیدمان عمومی بر نمای ساختمان موزه‌ی کارآموزان آبادان به مدت سه ماه اخذ شد. مرکز آموزشی کارآموزان در آبادان که در سال ۱۳۱۳ توسط شرکت نفت انگلیس‌ـایران تأسیس شد، از اولین مراکز آموزش نیروی انسانی در نوع خود بود.

اجرای عمومی دوم، تهران

 

در پاییز ١٣٩٨، روی نمای موزه‌ی پمپ بنزین دروازه دولت، از اولین پمپ بنزین‌های تهران، اجرا شد. نصب این چیدمان یک هفته در این منطقه‌ی پررفت‌وآمد تهران به طول انجامید و به مدت یک ماه بر روی جایگاه به نمایش عموم و رهگذران در آمد.

اجرای عمومی سوم، باکو

 

در سال ١٣٩٩ با همکاری موزه‌ی یارات در باکو انجام شد. در این چیدمان تعدادی دستکش از کارگران پالایشگاه‌‌های نفتی آذربایجان جمع‌‌آوری و به دستکش‌های مستعمل ایرانی متصل و به مدت سه ماه بر روی نمای موزه نصب شد. در کنار این چیدمان آرشیوی از مدارک کارگران نفت آذربایجان مربوط به دوران پس از رونق نفت به نمایش درآمد. نمایش این اسناد افزون بر بازبینی ماهیت نامرئی نیروی کار، تلاشی بود برای واکاوی ساختارهای مهاجرت به دلایل اقتصادی.

اجرای چهارم، تهران، تالار وحدت

 

چیدمان «حضور غایب» در پایان سال ١٣٩٩ برای اولین بار در فضای داخلی در تالار وحدت با همکاری دوسالانه‌ی مجسمه‌سازی تهران نصب و اجرا شد. این تالار در سال ١٣٤٧ زمانی شروع به کار کرد که یکی از مهم‌ترین دوره‌های عمرانی کشور با سرازیر شدن درآمدهای نفتی در حال رشد بود.

اجرای پنجم، تهران، گالری محسن

 

در سال ۱۴۰۰ در فضای پاسیوی گالری محسن، با استفاده از ضایعات آهن به‌جامانده از ساختمان‌ها و مصارف دیگر دکلی ٩ متری برای این اجرا ساخته شد تا کل فضای پاسیو را اشغال کند. در فضای داخلی این دکل دستکش‌های مستعمل و بر نمای دکل، آرشیوی از کارنامه‌ها و اسناد کارآموزان موزه‌ی آبادان نصب شده است که ارجاعی است به اجرای اول این چیدمان و حضور غایب کسانی که در طی این سه سال در این پروژه نقش داشته‌اند.

Artworks

loading images loading
no related Artwork found.
loading

Layout

loading images loading
no related Artwork found.
loading

Magazine

loading images loading
no related topic found.
loading

Media

loading images loading
loading

Close Exhibitions

loading images loading
no close exhibition found.
;
please login first.
already a member login Galleryinfo
not a member? register in Galleryinfo
something wrong!
Artwork removed from your archive Artwork added to your archive Artist removed from your archive Artist added to your archive Gallery removed from your archive Gallery added to your archive Exhibition removed from your archive Exhibition added to your archive