;
استیتمنت :
«شاخ نبات» مجموعه شعری است که با الهام از فالنامههای حافظ سروده شده است.
هدف از خطاطی متن، اجرای زیباتر و به تعبیری «خوشگل»تر کلام- به رسم مألوف- نبوده است، بلکه بیش از هر چیز برآن بوده تا دیالوگی بصری را با متن برقرار سازد. در راستای این هدف کوشیدهام از امکانهای مغفول ماندهی خط و همهی چیزهایی که به حکم سنت، دورریز و چرک نویس تلقی میشوند و به حکم مدرنیسم، منسوخ، بهرهبرداری زیباشناسانه کنم. در طول سالها تحصیل و تدریس خط، به تدریج نسبت به ظرفیتهای بصری کاغذهای کثیف و نامرتب مشق که با رقم استاد حک و اصلاح شده اند حساس شدم و دلم میخواست به یاری نیروی احیاگر «نقص»، از شستهرفتگی چِغِر خوشنویسی خلاص شوم و به کمک تکههای رنگباختهی فالنامهها، از شبح «والایی» و شکوه هنر رسمی بگریزم. کنار هم قرار گرفتن این اجزای به ظاهر ناهمگون جنبهی طنزآمیزی به نسخهی خطاطی شده بخشیده است که نقطه اشتراک آن با متن است. حتا شاید بتوان رابطهی متن با نسخهی نستعلیق آن را همچون رابطهی فال و شاهد فال تعبیر کرد . در واقع بایستی به نسخهی خطاطی شده، همچون یک شعر مستقل انضمامی(کانکریت) نگریسته شود که روابط معنایی خود را دارد و بناگزیر اقتدار مولف را در ترتیب و توالی سطرها به پرسش میکشد و دست خواننده را برای قرائت بازتر میگذارد. میتوان به ترتیب سطرها در متن تایپی همچون پیشنهاد مولف نگریست و به نسخهی نستعلیق همچون عرصهای که به روی مناسبات درونی اجزا باز است.
سولماز نراقی