;

انعکاس

نمایشگاه انفرادی

جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ تا جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

چگونه تصاویر می­توانند معنای نوشتار را گسترش یا تغییر دهند؟ ترکیب حروف و استفاده از ویژگی­های بصری آن، سعی در ایجاد ارتباط از طریق دگردیسی مفهوم کلامی به فرم­هایی مسطح یا حجم یافته دارد و به منزلۀ یک ژانر، تحت عنوان "calligraphy installation"، در هنر معاصر شناخته می­شود که نشان دهندۀ هم افزایی بین متن و محیط است. خلق "مجموعۀ انعکاس" در پهنۀ این ژانر جهانی، پیشینه­ای محکم در تاریخ هنر ایران دارد و به جریانی موسوم به خوشنویسیِ جان­دارنما باز می­­گردد که در انواع آثار هنری همچون کتیبه­های معماری و سفالینه­ها شکل گرفت. تداوم آن در دوران متأخر، تداعی بخش نوعی هنر نائیف در تصویرگری سنتی و عامیانه است که در دهۀ 1340 (ه.ش) مورد کشف و توجه پایه­گذاران جنبش سقاخانه قرار گرفت. شیوه­ای که حروف، در فیگورهایی همچون انسان و شبه انسان مستحیل گشته و در اوج مدرنیسم ایرانی جایگاه ویژه­ای پیدا کرد.

    ژانری که اکنون در گذر تاریخ و تجربه­گرایی مهدی سعیدی، گامی فراتر نهاده و با دگرگونیِ اتمسفر گرافیک در نحوۀ دیده شدن کلمات، و بر هم زدن نظم روایی آن­ها، به چیدمان و بُعد فضایی تصویر و نوشتار در ترکیب آینه و بوم پرداخته است. کاربرد آینه و تغییر اندازۀ آن­ها، انعکاس و تقارن کامل چهره­ها را بر ­هم ریخته و نیمه رها می­کند. بازتابی از لایه­های عمیق چهرۀ فردی و اجتماعی در آن نمایان گشته و شخصیت­هایی متضاد و چند قطبی می­آفریند که نمایش آن در "تضاد متریال"، "تضاد زاویه"، "تضاد بافت" و "تضاد رنگ" نیز گزینشی مؤثر در پی دارد.

    فرم­های قرینه، بر خلاف سنت معمول، به فروپاشی تعادل در ساختار نگاه مخاطب انجامیده و می­تواند به پرسش­هایی فلسفی دربارۀ واقعیت، توهم، زمان و مکان منجر شود. تماشاگران ممکن است به تفکر در مورد احساسات و افکارشان بپردازند و این بی حد و مرزی، بدون ویرایش، خصایص فردی آنان را در این انعکاسِ دوسویه مداخله می­دهد. مخاطب بخشی از اثر شده و در این فرآیند، تعاملی از جنس تاریخ، جامعه، هویت و خودآگاهی برقرار می­گردد. 

                                                                                                  دکتر شیما فهیما

                                                                                                     تابستان 1403

 

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
مهدی سعیدی
مهدی سعیدی
مهدی سعیدی
مهدی سعیدی
مهدی سعیدی
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

نمایشگاه‌های نزدیک

در حال بارگذاری تصاویر loading
نمایشگاه جاری نزدیک یافت نشد.
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد