;
مرزهای خیال و واقعیت، پروژه‌ 1: درخت
رو به اتمام

مرزهای خیال و واقعیت، پروژه‌ 1: درخت

گردآوری: کیانا میردامادی

نمایشگاه انفرادی عکس،

جمعه ۲۳ آذر ۱۴۰۳ تا چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

خدا از درون بوته ای که آتش گرفته بود موسی را صدا زد:  

اهیه أثر اهیه» ٫ من همانم که هستم.

کتاب مقدس، خروج 3:14  

از دوران باستان تا عصر مدرن ارتباط انسان با واقعیت همواره در کانون توجه بوده است. ذهن برای پذیرش واقعیت همواره به داستان پردازی نیاز داشته است و اسطوره و مذهب بر مبنای نوعی صورت بندی از رابطه انسان با طبیعت شکل گرفتند. خدایان میخواستند در هیئت نیروهای طبیعی، انسان را اغوا کنند اما او به کوشش پیشرفتهای علمی و فرهنگی بر این وسواس تاریخی چیره شد و طبیعت را ابزار دانش و تخیل خودش ساخت.

کامی پیسارو نقاش امپرسیونیست میگفت در برابر طبیعت شجاع باش شاید بتوان این گفته را شاکله هنر مدرن به حساب آورد؛ اما این هنرمند بعد از او ونسان ون گوگ بود که این شجاعت را تحقق بخشید. ظهور ونگوگ مقارن با اتفاق دوران سازی در سرآغاز عصر مدرن است اختراع دوربین عکاسی عکاسی به مثابه پدیده ای فناورانه در ابتدا رقیب نحیفی برای نقاشی تلقی میشد اما نقاشی فقط زمانی که بار سنگین بازنمایی طبیعت را کنار گذاشت امکانهای جدیدی به رویش گشوده شد و هنر مدرن آغاز گردید. تا پیش از ظهور عکاسی موضوع نقاشی اغلب بازنمایی طبیعت بود ولی پس از جهت گیری معنادار ونگوگ تحریف در بازنمایی و دستکاری واقعیت موضوعیت یافت. گویا این اختراع علمی مأموریتی تاریخی داشت تا ما را برای همیشه از بندگی طبیعت برهاند.

دوربین عکاسی در واقع علیه هنر نقاشی نیست بلکه تکنولوژی صرفاً تخیل انسان را مجهزتر می کند تا بتوانیم بر واقعیت بیرونی تیغهای ظریفتری بزنیم و ماهیت جهان را به رنگ میلمان در آوریم. نگاه ما در مواجهه با طبیعت همواره میخواهد چیزی به آن بیفزاید یا از آن بکاهد و نهایتاً به عینیت بیرونی وجهه ای انسانی و ذهنی ببخشد. عکاسی غالباً مدیومی در ستایش امر واقعی تعریف شده است اما عکاسی برای من در گام اول واکنشی عاطفی نسبت به فضا و زمان است و در گام دوم دخل و تصرف در واقعیت عکاسی نگریستن با دست است، قوه بینایی را به دست سپردن و بدین طریق جهان را فراچنگ آوردن چیزها را به درون راه دادن و نهایتاً تبدیل کردن به چیزی غیر از خودشان است. این مجموعه عکس محصول تعامل دستها با چشم است، آثاری که سعی میکنند به مرزهای میان دو مدیوم نقاشی و عکاسی نفوذ کنند و این فضای باریک و ناشناخته را اندکی بگشایند. سرانجام مجموعه عکس درخت" واجد نوعی حسی سرورانه نسبت به طبیعت و بیانیه ای در گرامی داشت تکنولوژی است.

ژان رضایی - آذر 1403

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
ژان رضایی
ژان رضایی
ژان رضایی
ژان رضایی
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

مجله

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد