;
تریوی طراحی
مریم برومند، کیانا برومند، شکوفه خرمرودی
۲۷ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
مریم برومند (م. ۱۳۵۵، تهران)، کیانا برومند (م. ۱۳۶۴، تهران) و شکوفه خرمرودی (م. ۱۳۶۶، همدان) زمان زیادی باهم صرف میکنند. این سه نفر در این اوقات، باهم در یک فضا برای طراحی جمع میشوند. این گردهمآییها از بهار ۱۳۹۳ بهطور مرتب، حداقل دوبار در هفته، تجدید شدهاند.
همراهی و همکاری در طول این دوره، انرژی فردی و گروهی را بیشتر و آنها را پرکارتر و متمرکزتر کرده است. حاصلِ تمرکزِ بیشتر، توجه به عمق و گسترهی این فعالیت، یعنی «طراحی»، از هر دو بعد فردی و گروهی آن بوده است، بهطوریکه هرسه نفر به جز تأکیدی سنتی بر طراحی از روی مدل زنده، مسیرهای جداگانهای نیز پیش گرفتهاند.
بُعدِ گروهی کار، بیش از هرچیز در استمرار این همافزایی و نمودهای دردسترسبودن طراحی متبلور شده است. تمایل این سهنفر به نمایش گروهی آثارشان، درهمتنیدگی نیروهای خلاق و قدرت آشناییافزایی با تمرکز این نیروها بر سوژههایی واحد را نشان میدهد. این سوژههای واحد، همانند خودِ طراحی، در دسترسِ هر سه هنرمند نیز بودهاند.
از طرفی دیگر، هریک از این سه، در جهتهایی متفاوت دست به تجربههای هنری فردی زدهاند. مریم برومند با حذف یا اضافهی عناصر در پرترهها، سعی میکند از پس وسواسهایی فرمی و محتوایی برآید. او با اینکار از سوژههایش یک «نما» باقی میگذارد که با حسی از کمالنایافتگی، انتظار اجزاء خود را میکشند. کیانا برومند با دغدغههایی تصویرگرانه، از فضای متعارف طراحی دور میشود تا بهوسیلهی چیدمانی از خطوط و اتصالات، نمایشی از طرحهایش از یک رقصنده خلق کند. شکوفه خرمرودی نیز، در کنار تجربههایی در استفاده از وجوه روایی طراحی، این رسانه را در ترجمهای پویا بهکار گرفته، تا سرانجام با عاریکردن آن از همین وجوه روایی، مخاطب را در یک شوخی کنایهآمیز همراه خود کند.
Drawing Trio
Maryam Boroumand, Kiyana Boroumand, Shokoofe Khoramroodi
April 15 – 25, 2016, Abi Gallery
Maryam Boroumand (1976, Tehran), Kiyana Boroumand (1985, Tehran), Shokoofe Khoramroodi (1988, Hamedan), spend a major share of their time on artistic activities together. The trio gathers in an apartment to do sketches and drawings. These gatherings have been going on since spring 2014, at least twice a week. The collaborative nature of these gatherings has influenced the individual and collective energy of this trio, making each one more focused and prolific. This has resulted in a deeper and more extensive understanding of this artistic medium, both from collective and individual aspects, causing each to emphasize the importance of live-model drawing as well as carrying out their own individual experiments.
The collective aspect of this experience are mostly evident in the synergy between the individuals and the accessibility of drawing.as an artistic medium. The trio’s intention to have an exhibition together shows the interviewing of their creative forces and the power of familiarization in these forces’ focus on identical subjects. These subjects have been very accessible to these artists the way drawing is always close by.
Each of these artists have worked on their own ways of artistic expression. By omitting or adding elements to portraits, Maryam Boroumand has tried to satisfy her obsessions with form and content. By doing that, she has created mere facades of her subjects, who through a sense of imperfection, await their lost parts. Kiyana Boroumand, with her illustrative concerns, has gone away from the norms of drawing and created an installation of lines and joints which acts like a puppet play of her drawings of a dancer. Shokoofe Khoramroodi, along with her experiments in narrative drawing, has translated these into a more dynamic medium, i.e. animation, to finally deprive the medium of the same narrative aspects and invite the audience to view a work of innuendo.