;
گرته برداری همان شیوه ی انتقال طرح از طریق پودر زغال بر روی دیوار، سقف و حتی پرده های بزرگ نقاشی است. استادان بزرگ ادوار مختلف تاریخ نقاشی جهان، در دوره های کلاسیک روم و یونان....باروک، رنسانس و نئوکلاسیک از این اسلوب استفاده می کردند.
در ترجمه از متون مرتبط با نقاشی، گرته برداری جایگزین و معادل کلمه ی کپی از نقاشی نگاشته شده است. در واقع کپی کردن مانند وام گرفتن و عاریه گرفتن ار مهارتها و تجربیات نقاشان دیگر است. غالبا در بیشتر هنرکده ها و کارگاه های نقاشی، کپی از آثار اساتید بزرگ به ویژه مفاخر کلاسیک را توصیه می کنند، زیرا این آثار واجد نکات فنی و آموزشی فراوانی است که در اصطلاح به آن آکادمیک میگویند.
نمایشگاه پیش رو حاصل کار هنرجویان مشتاق و پرشوری است که تعدادی از کارهایشان را در معرض دید بینندگان گذاشته اند، کارهای که هم از روی عکس و هم نقاشی، عاشقانه تمرین و مشق شده اند.
علیرضا اسماعیلی
دی ماه 1396