عنوان: در چرخش
گالری ساعتچی
هنرمند: ایزابل پلاس هلن
تاریخ برگزاری: ۲۲ مرداد تا ۱۴ شهریور
____
«در چرخش» مجموعهای از نقاشیهایِ تونال تیم دونفرهی طراحی، ایزابل پلاس هلن، است که با استفاده از دستگاهی سرهمبندیشده از مواد صنعتی خلق شدهاند و در گالری ساعتچی به نمایش گذاشته شده است.
این مجموعه با دایرههای ناقص و ابزارهایی که در خلقشان به کار رفتهاند، فضایِ مابینِ تولید انبوه و آفرینشِ آثار هنریِ منحصربهفرد را واکاوی میکند و در انجام این کار مناسبات ما با ماشینها را به پرسش میکشد.
فرآیندها و سازوکارهایی که در معرض دید قرار میگیرند، به اندازهیِ نقاشیهای نهایی بخشی از پروژه به شمار میآیند. سرهمبندی و فعالسازی این ماشینهای محقر، زمانی که دستگاهها به راه میافتند، به قوانین فیزیک واگذار شدهاند. بااینکه قلمموهای [تعبیهشده] بر بازوهای این دستگاهها را میتوان بهسان افزونه یا آویزهیِ خود هنرمندان دید، هنگامی که ماشینها به کار میافتند و هنرمندانْ تمام کنترلِ کار را به این سازوکارها واگذار میکنند، آنها هم مانند ما ناظر اجرا و برونداد کار میشوند.
هر نقاشی از هزاران حلقهی هممرکزِ کوچکی تشکیل شده است که از رنگ و ضخامتِ متفاوتی برخوردارند. این دایرهها محاط و ازپیشطراحیشدهاند و درعینحال، قدرت خود را به میانجیِ تغییرات کوچک و از طریق دروندادهای انسانی، نظیر افزودن رنگ به قلمموها، اِعمال میکند.
شالودهی این اثر را حس دوگانگی (ثَنَویت) متضادی تشکیل میدهد. همزمان مطلوبیت و بیفایدگی؛ نظم و آشوب؛ یکنواختی و تنوع؛ و جزئیات و کلیات در آن وجود دارند. این سفر و مجموعِ بخشهای آن، یعنی دگردیسی از موادی خام و اوراقشده به زایش دایرههایی رنگی و یکپارچه، شگفتانگیز و گستاخانه امیدوارکننده است.
ایزابل پلاس هلن استودیویی خلاق متعلق به دو هنرمند ساکن لندن، ایزابل گیبسون و هلن چِسنِر، است. این دو هنرمند زمانی که در کالجِ هنرِ چلسی مشغول به تحصیل بودند، با یکدیگر آشنا شدند و در قالبِ پروژههایی که علاقهی مشترکشان به هنر سینِتیک و فرآیندهای طراحیِ آنالوگ را برجسته میکرد، همکاری خود را آغاز کردند. آنها از سال ۲۰۱۲ به خاطر مجسمههای متحرک، چیدمانهای مهندسیشده و تجربیشان که در تقاطعِ هنر و طراحی معلقاند، شهرتی به دست آوردهاند.