ویراستاران این دانشنامهی آنلاین ترجیح دادند آثار بیپل و پَک در فهرست گرانترین آثار هنری هنرمندان زنده در ویکیپدیا قرار نگیرد. پس از یک جلسهی عمومی، گروهی از ویراستاران ویکیپدیا به عدم قرارگرفتن انافتیها در طبقهبندی هنر (حداقل در حال حاضر) رأی دادند.
این چالش از ماه گذشته آغاز شده است. زمانی که سردبیران صفحهای به گرانترین هنرمندان زنده پرداختند و این پرسش را مطرح کردند که اثر بیپل و پَک در این لیست قرار میگیرد یا خیر این گفتمان به معناشناسی تغییر کرد و مناظرهکنندگان را به این مسئله سوق داد که آیا انافتیها نمایهای از آثار هنری هستند یا خود اثر هنری تلقی میشوند.
مطابق با موازین دانشنامهی آنلاین، اختلافات مبتنی بر طبقهبندی موضوعات به رأی گذاشته شد و از هر شش سردبیر پنج نفر به عدم گنجاندن انافتی در زمرهی هنر رأی دادند. با وجود این بحثها نیویورک تایمز در مقالهای از بیپل بهعنوان سومین هنرمند پرفروش زندهی دنیا یاد کرد.
این گفتمان، تجسم یک بحث فرهنگی بزرگتر در باب اشکال جدید هنر دیجیتال و رابطهی آنها با شیوههای کلاسیک تولید هنری است. نتایج این بحث باعث برانگیختن خشم برخی در جامعهی کریپتو آرت شد. دانکن کاک فاستر، یکی از بنیانگذاران پلتفرم NFT Nifty Gateway، این اقدام از سوی یک منبع جهانی را خطرناک خواند. او با انتشار بیانیهای از جامعهی انافتی درخواست کرد اعتراض خود را نشان دهند و ویکیپدیا را از هنر بودن انافتی آگاه کنند. «هنرمندان دیجیتال در تمام زندگی خود برای کسب مشروعیت جنگیدهاند. نمیتوانیم اجازه دهیم ویراستاران ویکیپدیا آنها را به عقب بازگردانند».
بااینحال این موضوع برای همیشه قطعیت ندارد. پس از رأیگیری، ویراستاران ویکیپدیا به این توافق رسیدند که این بحث در زمان دیگری مورد بازبینی قرار گیرد.
منبع: artnet
تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم