همه‌ی آنچه از فریز (Frieze) باید بدانید

همه‌ی آنچه از فریز (Frieze) باید بدانید

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

کمپانی فریز با سه نشریه به نام‌های مجله‌ی فریز، مجله‌ی فریز مَستر و هفته‌‌ی فریز به‌همراه چهار نمایشگاه بین‌المللی در لندن (فریز لندن و فریز مَسترنیویورک، لس آنجلس و برنامه‌های درس و گفت‌و‌گو در آکادمی فریز فعال است و سایت این کمپانی به‌عنوان منبع کاملی از فرهنگ و هنر معاصر برای همگان قابل دسترسی است. 

فعالیت فریز در سال ۱۹۹۱ توسط Amanda Sharp, Matthew Slotover, Tom Gidley با انتشار نشریه‌ی فریز به‌عنوان نشریه‌ای پیشرو در حوزه‌ی فرهنگ و هنر معاصر آغاز شد. آرت فر فریز در سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را توسط Sharp و Mathew در لندن آغاز کرد و از آن سال تاکنون به یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های هنر معاصر در جهان تبدیل شده است. فریز مَستر از سال ۲۰۱۲ تاکنون در لندن فعال است و هرساله همزمان با فریز لندن در ماه مهر (اکتبر) برگزار می‌شود و به هنر باستانی تا مدرن می‌پردازد. علاوه‌بر آغاز فریز مستر در ۲۰۱۲ نخستین آرت فر فریز در شهر نیویورک آغاز شد. در کنار لندن و نیویورک این رویداد در لس آنجلس نیز برگزار می‌شود که نخستین نمایشگاه آن به سال ۲۰۱۹ در Paramount Pictures Studio بازمی‌گردد. 

فریز لس‌آنجلس

از میان نمایشگاه‌های فریز در شهرهای مختلف جهان می‌توان رویداد لندن را مهم‌ترین آن قلمداد کرد. طی این آرت فر گالری‌‌داران‌، مجموعه‌داران، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در این رویداد شرکت می‌کنند که در طی ۶ سال گذشته بیش از ۶۰ هزار بازدیدکننده به فریز لندن مراجعه کردند. هرساله بیش از ۵۰۰ گالری از سراسر جهان درخواست شرکت در این نمایشگاه را به کمیته‌ی انتخاب متشکل از گالری‌داران و کارگردانان رویداد ارائه می‌کنند. 

تمامی آرت‌فرهای فریز از بخش های متعددی تشکیل شده‌اند به طور مثال فریز لندن از دو بخش Main و Focus و فریز نیویورک از بخش‌های Frame, Focus, Dialogos, Spotlight تشکیل شده‌اند. فریز نیویورک مختص گالری‌هایی‌ است که از آغازِ فعالیت آن‌ها کمتر از ده سال می‌گذرد و از میان گالری‌هایی که درخواست حضور خود در آرتفر را ارائه می‌دهند، انتخاب می‌شوند. این در حالی است که برای حضور گالری‌ها در فریز لس‌آنجلس مراحلی جهت ثبت درخواست وجود ندارد و از گالری‌داران توسط کمیته‌ی انتخاب دعوت به عمل می‌آید. تمرکز فریز لس‌آنجلس بر هنر معاصر و تجلیل از فرهنگ پویای این شهر و حضور جهانی آن در عرصه‌ی هنر تجسمی است. طی تمامی نمایشگاه‌های فریز جلسات بحث و گفت‌و‌گو با حضور هنرمندان، فیلسوفان و منتقدان هنری برگزار می‌شود.

پیشتر به برگزاری همزمان فریز مستر و فریز لندن اشاره شد اما آنچه این دو رویداد را از هم متمایز می‌سازد پرداختن به آثار هنری از دوره‌های زمانی متفاوت است. طی آرت فر لندن آثار هنری پس از سال ۲۰۰۰ به نمایش درمی‌آیند اما در نمایشگاه فریز مستر به آثار پیش از سال ۲۰۰۰  و مرور ارتباط میان آثار قدیمی و جدید پرداخته می‌شود. آرت فر فریز مستر هنر تاریخی را با رویکرد معاصر به مشاهده و بررسی می‌گذارد. این رویداد از دو بخش اصلی و بخش کانونی تشکیل شده است. غرفه‌داران در بخش اصلی آثار هنری هر دوره‌ای را ارائه می‌دهند. در بخش کانونی به هنرمندان معاصر و نوظهور می‌پردازند و طی آن نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی برگزار می‌شوند. 

آرت فر فریز در شهرهای مختلف و مقاطع مختلف سال برگزار می شود. هرسال رویداد فریز لس‌آنجلس در ماه بهمن (فوریه)، رویداد فریز لندن در ماه مهر (اکتبر) و رویداد نیویورک در ماه اردیبهشت (می) برگزار می شوند. 


 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد