تدوین آئین‌نامه‌ی جدید صدور مجوز فعالیت نگارخانه‌ها پس از ۲۰ سال

تدوین آئین‌نامه‌ی جدید صدور مجوز فعالیت نگارخانه‌ها پس از ۲۰ سال

سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به ضرورت بازنگری مفاد این آئین‌نامه که در سال ۱۳۷۹ تنظیم شده بود اعلام کرد آئین‌نامه‌ی جدیدی براساس پژوهش‌های بین‌المللی که به اساتید دانشگاه هنر سپرده شده بود و با درنظرداشتن مقتضیات هنرهای تجسمی کشور و اسناد بالادستی تنظیم شده است. 

از مواردی که در بازنگری آئین‌نامه مورد توجه قرار گرفت تعاریف مربوط به هنرهای تجسمی و نگارخانه‌ها مطابق استانداردهای جهانی، ارزیابی کارشناسی صلاحیت افراد جهت ورود به این حوزه و همچنین امکان ورود سازمان‌ها به عنوان شخصیت حقوقی با معرفی یک مدیر مسئول است. در آئین‌نامه‌ی جدید برخلاف آئین‌نامه‌ی پیشین امکانی برای نگارخانه‌های آنلاین تعریف شده است. از مهم‌ترین تغییرات آئین‌نامه انتقال مرجعیت صدور مجوز از مدیر کل تجسمی یا مدیر کل استان‌ها به شورای هفت‌نفره متشکل از اعضای زیر است:
یکی از معاونان اداره‌ی کل هنرهای تجسمی
یک نفر از کارشناسان اداره‌ی کل هنرهای تجسمی
سه نفر از کارشناسان و متخصصان هنرهای تجسمی با تأیید اداره‌ی کل هنرهای تجسمی
یک نفر از اعضای انجمن صنفی نگارخانه‌داران
یک نفر از اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن‌های هنرهای تجسمی
ترکیب اعضا توسط مدیر کل هنرهای تجسمی به مدت دو سال انتخاب می‌شود.

زین پس تمام فرآیند درخواست تأسیس نگارخانه به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام خواهد شد. متقاضیان می‌توانند جهت ثبت درخواست و طی فرآیند صدور مجوز فعالیت از اینجا اقدام کنند. مظفری با تأکید بر اهمیت اقتصادِ هنر و همچنین فقر آمارهای دقیق از نگارخانه‌ها بیان کرد: «پیش از این بسیاری از نگارخانه‌ها دولتی و یا زیر نظر نهادهای عام المنفعه بودند و بر این اساس ما آمار درستی از تعداد نگارخانه‌های کشور نداشتیم. اداره‌ کل هنرهای تجسمی بر این اعتقاد است که نگارخانه‌ها باید خصوصی باشند. چرا که مسئله‌ی فروش و اقتصادِ هنر اهمیت بسزایی دارد و نگارخانه‌های دولتی معمولاً در اقتصاد هنر نقشی نداشتند و بیشتر به صورت نمایشگاه عمل می‌کردند. با به‌رو‌زشدن مجوز نگارخانه‌ها، آن‌ها از سوی شورای مرکزی صاحب شناسه‌ای می‌شوند که پروانه‌ی فعالیت و شماره‌ی صنفی آن‌ها محسوب می‌شود. از این طریق بعد از یک سال می‌توانیم به آمار دقیق نگارخانه‌ها در کشور دست پیدا کنیم و در حال حاضر نگارخانه‌های سراسر کشور ۴ ماه فرصت دارند تا مجوز فعالیت خود را طبق آئین‌نامه‌ی جدید به‌روز کنند». علاوه بر این‌ها در آئین‌نامه‌ی جدید حقوق معنوی و کپی رایت و مسئله‌ی مرمت آثار نیز قید شده است. 

در آئین‌نامه‌ی جدید مشابه آئین‌نامه‌ی پیشین مدیر هر نگارخانه موظف است یک هفته پیش از آغاز نمایشگاه برنامه‌ی خود را به اداره کل هنرهای تجسمی اعلام کند. با توجه به نظارت پسینی بر فعالیت نگارخانه‌ها اطلاع شورای مرکزی از جزئیات برنامه‌ها به حل و فصل مشکلات آتی از جمله مشکلات قضایی کمک خواهد کرد. 

مظفری در پایان به تغییر مرجعیت یک نفر با عنوان مدیرکل جهت انحلال فعالیت نگارخانه اشاره کرد. او بیان داشت: «در آئین‌نامه‌ی جدید به مواردی از جمله فوت مؤسس و یا در مواردی که شخص فاقد شرایط مصرح در دستورالعمل باشد و حق مدیریت نگارخانه و تخلفات احتمالی از سوی نگارخانه‌دار هم تأکید شده است. برای مثال دیگر مثل گذشته مرجع انحلال فعالیت یک نگارخانه یک نفر با عنوان مدیرکل نیست و مراجع تصمیم برای انحلال فعالیت نگارخانه و شرایط آن بر اساس نوع تخلف متغیر و متنوع است».

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد