;

مجسمه‌های محمدرضا خلجی

نمایشگاه انفرادی حجم،

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ تا جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸

هنرمندان نمایشگاه

بیانیه

مجموعۀ اخیر محمدرضا خلجی که با آلومینیوم و مس اجرا شده است، تحول قابل توجهی را به نمایش می‌گذارد. در این مجموعه کیفیت فنی چشمگیر و پرداخت ظریف و استادانه در کنار بافت‌های زمخت و بیانگر ظاهر می‌شود و خوردگی‌ها، سوختگی‌ها، ریزش‌ها و فرسایش‌ها دریچه‌ای به زبان جدیدی در پیکره‌سازی هنرمند می‌گشایند. پیکرها بیش از پیش به انتزاع می‌گرایند و ساختارهای محدودکننده اجتماع، سنت، فشارها، و چالش با آنها، در قالب فشار بر بدنۀ پیکره و نیز پاهایی که تنها اشاره‌هایی از آنها از درون آثار پیدا است، به نمایش درمی‌آیند. سطوح پاره شده و ترکیده، ریختگی  فرم و کشیده شدن سطوحِ زیر فشار؛ در کنار وجوه زیبایی‌شناسانه، پرداخت ظریف و قلمزنی ثلث، ترکیبی کلاژگونه خلق می‌کند که دو روحیۀ مختلف و نامتجانس را کنار هم می‌نشاند و بخش‌های هر مجسمه را با یکدیگر به گفت‌وگو درمی‌آورد. 
در مجموعۀ شاعر، فرم‌های یکپارچه و صلب، جای خود را به فرم‌های بازتر و گسترش‌یافته‌تر داده‌اند. آثار نه لزوماً در محور عمودی بلکه در جهات گوناگون گسترش یافته‌اند، و فضای بینابینیِ معماری و مجسمه یا نقاشی و مجسمه بر آثار حکمفرما است. پیکره‌ها از برخورد فیگوراتیو دقیق، پرداخت‌شده و پرجزئیاتِ پیشین به سمت نوعی انتزاع بی‌فرم (انفرمل) حرکت کرده‌اند. این تکانه‌های بی‌فرم راه خود را خود را از دل متریال می‌گشایند؛ خصلت متریال و روند در آنها مشخص است و روندی آرام، مانند رشد سلولی یا زنگ زدن فلز دارند: روند زیستیِ رشد و زوال. 
هلیا دارابی

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد