;

کاغذ سرخ: بخش اول

گردآوری: پیمان پورحسین

نمایشگاه گروهی

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ تا جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

هنرمندان نمایشگاه

هنرمند مرتبط یافت نشد.

بیانیه

مرکز نبشی با گذر از چند فصل برگزاری نمایشگاه‌ها، نشست‌ها و رویدادهای گوناگون، از زمستان ۱۳۹۸ با رویکردی عمدتا آرشیومحور و تسلسل فصلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هر سال چهار پروژه که هر پروژه به اقتضای چندوچون و ابعادش در دو یا سه بخش برگزار خواهد شد و آخرین بخش نمایش هر فصل موعد رونمایی از کتاب آن پروژه خواهد بود.
«کاغذ سرخ» عنوان دومین پروژه‌ی آرشیوی مشترک میان استودیوکارگاه و مرکز نبشی است که همگام با رویکرد فصلی‌شدن نمایش‌های نبشی در دو بخش برگزار می‌شود؛ بخش اول با عنوان «اعلان سرخ» از ۲۰ دی تا ۱۱ بهمن و بخش دوم  با عنوان «کتاب سرخ» از ۱۸ بهمن تا ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ در جریان خواهد بود. هر دو بخش «کاغذ سرخ» با نمایش فیلم و نشست‌هایی همراه‌ است که جزئیات بیشترشان از طریق رسانه‌های اجتماعی مرکز نبشی اعلام می‌شود. به‌علاوه، کتاب «کاغذ سرخ» ماحصل پژوهش‌ها و مطالعات این نمایشگاه است که در بخش دوم این نمایش رونمایی خواهد شد.
«کاغذ سرخ» با نظر به روابط دیرینه‌ی ایران و روسیه و ضرورت مطالعه‌ی سیاست‌های فرهنگی شوروی که نقشی جدی در تاریخ معاصر و فرهنگ تصویری ایران داشته‌ است، به بازبینی و نمایش بی‌طرفانه‌ی اسناد کاغذی و تصویری تولیدشده از سمت شوروی برای نفوذ فرهنگی برنامه‌ریزی‌شده‌ به ایرانیان و مسلمانان همسایه می‌پردازد. برخی از این اسناد علی‌رغم نمایش صدور ایدئولوژی در لباس فرهنگ و هنر، وصلتی انکارناپذیر با زندگی و خاطرات تصویری ایرانیان سده‌ی حاضر ساخته‌اند.
«اعلان سرخ» اولین بخش از نمایش حاضر است که نگاهی تاریخی و تصویری به بحبوحه‌ی پیش از انقلاب اکتبر و فواصل میان دو جنگ جهانی در اتحاد جماهیر شوروی می‌اندازد. برای آغاز مطالعه‌ی تاریخی در این بخش، اسناد تاریخی رابطه‌ی ایران و روسیه‌ی پیش از انقلاب ۱۹۱۷ یعنی دوره‌ی تزارها دسته‌بندی شده و به نمایش درآمده‌ است. از آن‌سو، قسمت تصویری «اعلان سرخ» را پوسترهای طراحی‌شده برای عموم مردم، به‌خصوص مسلمانان جنوب و شرق روسیه تشکیل داده که میان دو جنگ جهانی با مقاصد ایدئولوژیک طراحی، تولید و توزیع شده‌اند. این پوسترها به زبان کنایی و با بیانی بی‌پرده، به اشاعه‌ی جهان‌بینی روسیه‌ی بعد از انقلاب اکتبر برای غیرخودی‌ها اشاره دارند.
«کتاب سرخ» عنوان بخش دوم از نمایش پیشِ‌رو است که همچون بخش اول در دو قسمت تصویری و تاریخی، مدارکی کاغذی از صادرات مستقیم فرهنگ سیاسی‌شده‌ی شوروی به ایران را به نمایش می‌گذارد. قسمت تاریخی این بخش، مدارک مربوط به روابط سیاسی‌ـ‌ فرهنگی ایران و شوروی در بازه‌ی زمانی بعد از انقلاب روسیه تا قبل از انقلاب ایران است و قسمت تصویری‌اش به کتاب‌هایی می‌پردازد که «بنگاه نشریات پروگرس مسکو» به زبان فارسی در شوروی به طبع رسانده و به ایران صادر کرده است. این بنگاه کتاب‌هایی متنوع از رمان و علوم و نجوم تا تبلیغات کمونیستی و فرهنگی را در کنار کتاب‌های کودکان در کارنامه دارد.


بخش اول: «اعلان سرخ»
گشایش: جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸
ساعت ۴ عصر تا ۸ شب
روز‌های بازدید: ۲۱ دی تا ۱۱ بهمن ۱۳۹۸


بخش دوم: «کتاب سرخ»
گشایش: جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
ساعت ۴ عصر تا ۸ شب
روز‌های بازدید: ۱۹ بهمن تا ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
شنبه تا پنجشنبه: ۱۱ ظهر تا ۸ شب
جمعه‌ها: ۴ عصر تا ۸ شب

آثار

در حال بارگذاری تصاویر loading
اثر مرتبط یافت نشد.
loading

نمای چیدمان

در حال بارگذاری تصاویر loading
تصویر چیدمان مرتبط یافت نشد.
loading

ویدئو

در حال بارگذاری تصاویر loading
مطلب مرتبط یافت نشد.
loading
جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد