;
قصه این است که شهریار، شاه کشور متوجه میشود که همسرش ناوفائی کرده و تصمیم میگیرد که هر روز با یک دوشیزه ازدواج کند و صبح بعد سر عروس را قطع کنند تا فرصتی برای خیانت باقی نباشد. پس به این روش پیش میرود تا زمانی که نوبت به شهرزاد دختر وزیر اعظم می رسد. شهریار نمیدانست که شهرزاد فلسفه و علوم و هنر یادگرفته وهم این که دلپذیر و مودب و باهوش است. قصههای او و نبوغ و خردش، شهریار را تغییر میدهد و شب پیآمدی دیگر پیدا میکند. شهرزاد قصهگو قرنها پس از مکتوب شدن قصههایش، بر جهان تاثیر گذاشته و منشا الهام بوده.
در این نمایشگاه آثار 9 هنرمند زن قصهگو در کنار هم قرارمیگیرد، قصههایی که تنها زنان قادر به روایت آن هستند. هدف نشان دادن عمق احساسات و ابتکار عمل آنها و تقدیراز ثبات قدم و تواضعشان است. هریک به زبان شخصی خود دست یافتهاند؛ زبانی که غمخوار و در برخورد با مسائل اجتماعی حساس است و بر حضور هنرمند و نقش او درجامعه و عوامل پیرامونی تاکید دارد.
در سال 1316 دوازده زن در دانشگاه تهران پذیرفته شدند، از سال 1385بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاههای کشور زن هستند، علیرغم این زندگی روزمره تحت کنترل مردان است که غالبا حاضر به از دست کشیدن از قدرت و یا حتی تقسیم آن نیستند. حضور دینامیک زنان درتمامی بخشهای جامعه امروزی ایران حاصل سالها استمرار وعزم جدی نسلهای پیشین وهمراهی مردان خردمند است.
گفته میشود ایشتار، الهه باستانی قدرت و عشق در بینالنهرین، به درهای عالم اموات میرسد و از دربان درخواست می کند تا درها را باز کن
اگر تو این دروازه را برای ورود من باز نکنی
درها را خواهم شکست، قفلها را درهم خواهم پیچید
چهارچوبها را خرد خواهم کرد، درها را با زور بازخواهم کرد...
Nastaran Safaei. Red Shoes. Fiberglass, 230 x 170 x 140 cm, 2016
A Few Credible Stories
Opening at Aaran Projects, on 20th January 2017, and continued to 31st January. Works by:
Parastou Ahadi- Doras Asadi- Shabnam Lohrasbi- Roghayeh Najdi- Pooneh Oshidari - Mahdieh Pazoki - Leyli Rashidi Raouf- Nastaran Safaei - Rene Saheb
Roghaiyeh Najdhi. Far And Near, oil on canvas, 159x114 cm
The story is that Shahryar, the king finds out that his wife is not virtuous and decides to marry a virgin every night, and to behead them by morning, allowing no time for unfaithfulness. He carries on in this manner until his choice falls on Sheherazade, the daughter of the vizier. The king did not know that Sheherazade had studied philosophy and sciences and arts and that she was pleasant, polite and clever. Her stories and ingenuity and wisdom, changed his attitude and outcome of the night, and she continues to inspire and influence the world after centuries from inception of the story.
This exhibition assembles works of nine female story tellers, stories that can only be narrated by women. The aim is to demonstrate their tenderness and initiative and to celebrate their perseverance and humility. Each have found their own unique visual language; a language of compassion and sensitive approach to mostly social issues with emphasize on their own standing in life and the peripheral.
In 1936, twelve women entered Tehran University and as of 2006 women account for more than half of university entries in Iran, however everyday life is mostly controlled by male decision makers, who habitually are not ready to relinquish control or to share power. The dynamic presence of women in every arena in Iranian society today is the result of years of perseverance and determination of generations past and wise men who chose to support them.
It is said that Ishtar the Goddess of Love and power, approaches the gates of the underworld and demands that the gatekeeper open them:
If thou openest not the gate to let me enter
I will break the door, I will wrench the lock
I will smash the door-posts, I will force the doors…
Dorsa Asadi. Entrance, from series The Legend of The Twins. Ceramic
Aaran Projects
Neauphle Le Chateau, Lolagar st. No 5.
Tel +98 21 66702233
For Opening day: 4-8
And everyday visiting hours, 1-7