;
استیتمنت چمبرلن:
من گراورسازی هستم که چندین سال شیفتۀ حکاکی با تیزاب بودهام و در این هنر
تجربهاندوزی کردهام. آثار من از علاقهای مداوم به اشکال مصنوع تکنولوژیک
سازههای صنعتی نشأت میگیرد؛ اشکالی نظیر پلها، تلسکوپهای علمی رادیویی
در ایستگاه ماهوارهای گونهیلی، یا سازههای سابق نظامی از قبیل آینههای
آکوستیک در بریتانیایکبیر.
اغلب سوژهها و مکانهایی که ثبت میکنم، طی دوران حیات خویش، پیشتاز
تکنولوژی محسوب میشدند. بعضی از آن تکنولوژیها حالا از رده خارج شدهاند
یا برای کاربردهایی دیگر تغییر شکل دادهاند. پس جان کلام در فراشدی بازتاب
مییابد که برای ثبت آنها مورد استفاده قرار گرفته است و فراشد حکاکی به من
مجال میدهد کنکاشی مستمر در ساختار سوژه، مکان آن و تأثیرهای گذر زمان
بر آن به خرج دهم.سوژه به تجربۀ دیداری شخصی من و همارز ترسیمی لحظهای
از زمان بدل میشود که انگار به چشم دیدهام.
من هر پروژه را با تحقیقی گسترده از طریق طراحی و مشاهده در محل، آغاز میکنم.
بازدید ازاین محلها به من مجال میدهد واکنش عاطفی ذهنیام را ارتقاء دهم؛
هنرمند دیده نمیشود ولی دخالت عینی من از اهمیت بسیاری برخوردار است و
پژوهش عینی و تجربۀ شخصی من،حس مکان را القا میکند. سپس خود سوژه از
محیط پیرامونیاش انتزاع و آشناییزدایی میشود. سازهها تهی از پرهیب انسانی
نشان داده میشوند تا ابعاد معماری نتواند مبتنی بر مقیاس مادی بدن انسان باشد.
این ایهام به احساس جاودانگی دامن میزند و حسی شمایلگونه را به نمایش میگذارد.
من کار را با نزدیک شدن به سوژه آغاز میکنم و با استفاده از سفید و سیاه در
طرح های سریع مدادی، فرم را تخمین میزنم. بعد اینها را به کارگاه میبرم و آنجا،
در صورت لزوم، طراحی های گستردهتری شامل خطوط روشنتر صورت میگیرد.
استمرارمؤلفۀ طراحی،جزء لاینفک طرز کار من است. میتوان وضوح طراحیها
را در تغییر مداوم اولویتها و تأکیدهای حکاکیها مشاهده کرد: تأکید برمفردات
تازه و پس زدن سایر مؤلفهها. این کار شاهدی است بر وقوع ثبت و تصمیمگیری.
از نظر من، اهمیت و ارزش فراشد حکاکی جزء لاینفک جوهر و محتوای اثر هنری
است. حکاکی راهکاری استثنایی ارائه میکند؛ جزء ذاتی آن دخالت در سطح و
کیفیت مادی پردازش است؛ از طریق کاربست مکرر زمینهها، طراحی، حکاکی،
صیقل دادن و کلیشهسازی با قلم، اطلاعات را طبقهبندی و جمعآوری میکند.
گراورهای من فقط تحقیقاتی در پیرامون معماری نیستند، آنها شاهدی بر نگاه و
واکنش من نسبت به سوژه به طریقی هدفمند هستند. این کاری است که حکاکی
مجال انجام آنرا به من میدهد؛ تحقیق دربارۀ مکان از طریق سلوکی بنیادی
مبتنی بر ثبت و تعمق در محل به کمک فراشدهای تؤامان طراحی و گراورسازی.
آثار ایین،در نمایشگاههای ملی و بینالمللی متعدد از جمله در لندن، هنگکنگ،
نیویورک،سیدنی، بارسلون و برلین به نمایش درآمدهاند.