تخریب قالب مجسمه‌های پرویز تناولی

تخریب قالب مجسمه‌های پرویز تناولی

دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

برگزاری رویداد معدوم‌سازی قالب آثار پرویز تناولی

در روز ۲۹ آبان ۱۴۰۰، موزه‌ی پرویز تناولی میزبان جمعی کوچک از گالری‌دارها، مجموعه‌داران و دوستداران این هنرمند بود. در این رویداد قالب مجسمه‌های این هنرمند معدوم شدند. تندیس تناولی، فرزند و مدیر موزه‌ی پرویز تناولی، پس از دو سال برنامه‌ریزی این رویداد را برگزار کرد که طی آن تمام قالب‌های فایبرگلاسی که ادیشن آن‌ها تمام شده‌، شکسته شدند.

معدوم‌سازی کلیشه‌ی آثار در میان هنرمندان مجسمه‌ساز معمول است تا خریداران از عدم بازتولید این آثار مطمئن باشند و اصالت آثار حفظ شود؛ اهمیت این رویداد در این است که هنرمند هنوز در قید حیات است و قالب کارهایش معدوم می‌شود. بخشی از این قالب‌ها دو سال قبل در کانادا تخریب شده بودند و بخشی از آن‌ها که در ایران باقی بود روز ۲۹ آبان و در موزه‌ی این هنرمند در تهران معدوم شد.

در این رویداد ۷۰ قالب گچی مجسمه‌های برنزی کوچک نیز شامل مجسمه‌های «هیچ»، «دست»، «عشاق» و ۱۳ قالب دیواری مربوط به مجسمه «پرسپولیس» که در حراج کریستیز سال ۲۰۰۸ به فروش رسیده بود، شکسته شدند.

رویداد معدوم‌سازی قالب آثار پرویز تناولی

یاشار صمیمی مفخم، پژوهش‌گر و کیوریتور، این رویداد را به لحاظ هنری مهم خواند و درباره‌ی مجسمه‌های هیچ افزود: «هیچ و پرویز تناولی ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند. هرچند استاد تناولی در میان آثار خود دوره‌های دیگری هم دارد اما هیچ همیشه از نمایش گالری بورگز تا به امروز همراه ایشان بوده است و در واقع هنگامی که ما از مجسمه‌سازی خاورمیانه صحبت می‌کنیم فیگور «هیچ» مهم‌ترین فیگور مجسمه‌سازی خاورمیانه است. اگر بخواهیم نگاهی استعاری به این موضوع داشته باشیم، باید بگوییم با معدوم‌کردن قالب‌های مجسمه‌ هیچ، فصلی مهم از داستان هیچ رقم می‌خورد».

پرونده‌ی بسیاری از آثار تناولی با معدوم‌سازی قالب‌های اثر از جمله «هیچ»، «عشاق» و «پرسپولیس» بسته شد.

 

- حقوق تصاویر متعلق به میلاد مقدسی

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد