موزه هنرهای معاصر برگزیده‌ی جوایز جهانی تایپوگرافی

موزه هنرهای معاصر برگزیده‌ی جوایز جهانی تایپوگرافی

یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

تایپ‌فیس موزه هنرهای معاصر تهران که توسط دامون خانجانزاده در سال ۱۳۹۹ طراحی شده است، در Type Directors Club عنوان برگزیده را کسب کرده است.

تایپ‌فیس موزه هنرهای معاصر تهران که توسط دامون خانجانزاده و مدیریت هنری رضا عابدینی طراحی شده، در بخش «Single Typeface» جوایز جهانی طراحی حروف Type Directors Club به عنوان یکی از ۹ پروژه‌ی برگزیده در سال ۲۰۲۲ معرفی شده است. 

(TDC) یا Type Directors Club یک سازمان تایپوگرافی مشهور در جهان است که از سال ۱۹۴۶ فعالیت خود را در نیویورک آغاز کرد. این سازمان از دهه‌ی ۱۹۵۰ دو رقابت جهانی تایپوگرافی و طراحی تایپ‌فیس را به صورت سالانه برگزار می‌کند. برگزیدگان این رقابت علاوه بر معرفی به‌عنوان بهترین‌ها در جهان، آثارشان در نمایشگاه‌های سراسر جهان به نمایش گذاشته می‌شود. 

خانجانزاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تایپ‌فیس موزه هنر‌های معاصر تهران گفت: «سال ۹۹ تصمیم گرفته شد برای موزه هنر‌های معاصر تهران طراحی هویت بصری انجام شود و این کار را بر عهده رضا عابدینی گذاشتند. طراحی هویت بصری انجام گرفت اما پیش از آنکه مورد استفاده قرار گیرد با واکنش‌های هیجانی و منفی گروهی از دلواپسان فرهنگی مواجه شد. این رفتار‌های اشتباه باعث شد موزه از داشتن یک هویت بصری ممتاز محروم شود.»

«تایپ فیس TMOCA بخشی از آن هویت بصری بود که برای موزه با مدیریت رضا عابدینی طراحی شده بود و در واقع فقط همین بخش از هویت بصری در موزه مورد استفاده قرار گرفت. اگر هویت بصری به طور کامل استفاده می‌شد می‌توانست افتخاری برای کشور به همراه بیاورد زیرا این موضوع در فضاى فرهنگى بسیار مورد توجه بود. ایجاد هویت بصری قابل توسعه، اقدام مهمی در موزه هنر‌های معاصر تهران بود و این کار در همه موزه‌های دنیا انجام می‌شود، اما متاسفانه رفتار‌های نا‌آگاهانه عده‌ای باعث شد این کار به سرانجام نرسد.»

 

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم


منبع: هنر آنلاین

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد