نشست خبری مرمت و هویت بصری موزه‌ی هنرهای معاصر تهران

نشست خبری مرمت و هویت بصری موزه‌ی هنرهای معاصر تهران

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹

نشست خبری مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه‌ی هنرهای معاصر تهران صبح روز دوشنبه ۸ دی ماه با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی، رئیس موزه‌های هنرهای معاصر تهران و رئیس اداره‌ی نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی برگزار شد. 

هادی مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوید بازگشایی موزه طی روزهای آتی را داد. وی در توضیح علل تأخیر پروژه‌ی بازسازی موزه بیان کرد: تغییرات قیمت‌های مرتبط با مرمت و بازسازی  در دو سال اخیر یکی از دلایل وقفه‌ی این پروژه بود که متأسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه‌های ما را تغییر داد و سبب شد زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه شود. ما بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول‌هایی که دادیم، عمل کنیم اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه چیز در اختیار ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تأثیرگذار بوده است. او همچنین به عدم‌توجه به ابعاد پیچیده‌ی پروژه و بحران‌های مالیِ پیش‌بینی‌نشده را نیز ازجمله عوامل تأخیر چندساله اعلام کرد. مظفری که در تابستان ۹۹ خبر از تهیه‌ی بانک اطلاعاتی آثار موزه را داده بود طی نشست خبر از تکمیل آن و رونمایی تارنمای آن یک روز قبل از بازگشایی موزه را داد. در مورد آثار نمایشگاهی که در موزه باقی ماندند و به صاحبان بازگردانده نشدند یا اثری که در گذشته برای مخزن مؤسسه‌ی هنرهای تجسمی معاصر خریداری شد اما به دلیل آنکه مدیر وقت مؤسسه و موزه‌ی هنرهای معاصر یک شخص بودند و جلسه در محل موزه برگزار شد، هنرمندان تصور کردند که آثار برای موزه خریداری شدند. طی سال آتی فهرست آثار موجود در مخزن موزه تهیه و منتشر خواهد شد. 

زهرا نوروزی، رئیس اداره‌ی نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارشی از تغییرات و تعمیرات انجام‌شده ارائه کرد و در پایان مبلغ اختصاص‌داده‌شده به مطالعات، نظارت، خرید تجهیزات و اجرای کار را ۱۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد. رئیس موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، آقایی، نیز به حذف فضاهایی در جریان بازسازی اشاره کرد که به‌صورت غیرقانونی اضافه شده بودند. همچنین تأکید کرد که هیچ فضای جدیدی به موزه الحاق نشد بلکه الحاقات ناصحیح حذف شدند و فضای فعلی موزه بازتعریف شد. 

 

بخش دوم این نشست به هویت بصری موزه با حضور رضا عابدینی اختصاص داده شد. رضا عابدینی در توضیح هویت بصری موزه گفت: در جریان طراحی هویت بصری برای موزه چیزی خراب نشد؛ چراکه هویت بصری مشخصی از قبل وجود نداشته است. باوجودآنکه همواره در کارهای عابدینی وجه ایرانی را می‌توان دید، اثر اخیر وی معاصر طراحی شده است. وی لوگویی تازه با الهام از نما و پلان موزه طراحی کرد و در تشریح تغییر فرم آشنای بادگیرها به فرم جدید، عبور از تصویر اگزوتیک و استفاده از فرم جدید با توجه به مدرن بودن این موزه را بیان کرد. وی دلیل معاصربودن این هویت بصری را وجهه‌ی بین‌المللی و کارکرد مدرن و معاصر موزه‌ی هنرهای معاصر تهران بیان کرد. او همچنین به پویایی این هویت بصری اشاره کرد؛ به‌گونه‌ای که می‌توان در تمام انتشارات، شبکه‌های اجتماعی و… مورد استفاده قرار داد و تکراری و یکنواخت نشود. عابدینی پیرامون فونت نوشتاری موزه گفت: برای فونت نوشتاری موزه تمام فونت‌های فارسی موجود را بررسی کردم و احساس کردم هیچ‌کدام بهتر از همان «زر بولد» که از ابتدا برای نوشتن نام موزه انتخاب شده، نیست. به همین دلیل آن فونت را نگه داشتیم و در حال حاضر دامون خانجان‌زاده در حال طراحی فونت اختصاصی برای موزه است تا در آینده همه کتاب‌ها، کاتالوگ‌ها و مطالب منتشر شده توسط موزه با این فونت منتشر شوند.

وی درباره‌ی رنگ استفاده‌شده در هویت بصری موزه نیز گفت: رنگ اصلی هویت بصری موزه رنگ نارنجی است و در کنار آن از رنگ‌های خنثی سیاه، سفید و خاکستری استفاده شده است. رنگ نارنجی ناپخته با رویکرد معاصربودن استفاده شده است. شاید به نظر می‌رسید باید از رنگ‌های ایرانی مانند اکر، فیروزه‌ای و... استفاده شود تا هویت ایرانی بهتر منتقل شود، ولی ما درباره موزه‌ای صحبت می‌کنیم که بر اساس مدرنیسم شکل گرفت و قرار است فعالیت‌هایی با موزه‌های دنیا داشته باشد. 

در پایان نشست مظفری به تأخیر چندساله در بازگشایی موزه مجدداً اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تا موزه پیش از پایان دی‌ماه بازگشایی شود. 

عکس از هنرآنلاین

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد