گزارش تصویری نمایشگاه «تماشاگه» در پروژه‌های آران

گزارش تصویری نمایشگاه «تماشاگه» در پروژه‌های آران

پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
نمایشگاه «تماشا‌گه»
پریسا حجازی و منیژه حجازی
پروژه‌های آران
‌ ____

در این تجربه‌ی مشترک، توالی تکراری وقایع تاریخی به هم می ریزد و روزگار کهن و معاصر در هم تنیده می شوند. در این مجموعه آثار، ارتباط بین عناصر محسوس و واقعی به‌گونه‌ای به تصویر در می‌آید که موقعیت غیر‌واقعی آفریده‌شده الهام بخش معانی نمادین باشند. نیروهای اسرار‌آمیز آدم‌ها، حیوانات، گیاهان و اشیا را از همه سو در بر می گیرند. در این دنیای وهم آلود و در دل داستان‌های دلهره‌انگیز، عجیب‌ترین حوادث عادی و طبیعی جلوه می‌کنند. هراس از پوچی و بیهودگی زندگی مادی، باعث تغییر می‌شود تا نهایتاً دامنه‌ی حافظه‌ی تصویری و تخیل گسترش یابد.

نمایاندن فضایی کابوس‌مانند و تهدید‌آمیز، شک در واقعیت را به وجود می‌آورد و با تصویر‌کشیدن امور محال، حقیقتی مشوش و درهم‌پیچیده به تصویر در می‌آید.
در این جهان، هیچ‌چیز طبیعی و قطعی نیست و هر چیزی که مشروع به نظر می‌رسد می‌تواند نابجا باشد و به‌سرعت هویت خود را از دست دهد. در این آثار، دنیای انسان خاکی که خواهان جاودانگی است در تقابل با دنیای اسطوره‌ای که از بی‌زمانی به تنگ آمده و مرگ را جستجو می‌کند قرار می‌گیرند. رویایی از رخدادهای بی‌زمان در یک سرزمین ناشناخته که ضمن ساده‌کردن واقعیت‌های تودرتو، جنبه‌ای غیر‌واقعی و تغییر‌پذیر به شرایط اجتماعی می‌دهد. شخصیت‌ها هم محصول نگاه هنرمند به محیط و زمانه‌ی خود می‌باشند، زاییده‌ی تخیل و گاهی وام‌گرفته از تصاویر و روایت‌های قدیمی، همه در مسیر ستایش زندگی و تلاش برای بیان دردهای بشری و در نهایت عینیت‌یافتن پاره ای از نقش‌ها که امکان غلبه‌ی خیال بر واقعیت را فراهم می آورد.

📝 بیانیه‌ی نمایشگاه به قلم پریسا حجازی و منیژه حجازی

🏷 این گزارش به سفارش و با حمایت پروژه‌های آران تهیه و تنظیم شده است.
 
در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد