;
از اولین بازنمایی های شهر نیپور که از نقش برجسته های آشوری به دست آمده است و قدمت آن به 1500 سال پیش از میلاد می رسد و کاربردهای مکان را با دقتی معمارانه از فضا و درک و توصیف نقش مکان در زیست جهان مطرح کرده است تا ایدئوگرام ها و طرحهای لئوناردو داوینچی برای بیان بناها و فضاها ی شهری ، ادوات جنگی ، مجسمه ها و دستگاههای پرواز تا بروز ایده های لوکوربوزیه در قالب دیاگرام هایی که مانیفست های فکری اش را در دوره های متفاوت فعالیتش آشکار می کند و یاطرحها و اتودهایی که در اواخر عمر ترسیم کرد و نشانگرگرایش های تندیس گونه اش نه به عنوان فقط یک معمار و شهرساز بل یک نقاش ، مجسمه ساز و شاعر با حساسیت فوق العاده است، همگی بیان گر طیف هایی از ذهنیات ، کشف و درک فضا و انتقال آن به دست و در انتها بروزش توسط ترسیم ها و مدلهای حجمی است . در منظری دیگر این ادراکات از خلق فضا در قالب ترسیم ها و اتودهای حجمی به معمار و دستیاران طراحی در مراحل پیشروی طرح و روند تکامل آن نیز یاری می رساند .
فضای آموزشی معماری ایران در سالهای اولیه تأسیس دانشکده هنرهای زیبای تهران و تحت تأثیر مدرسهء هنرهای زیبای پاریس( بوزار) از همین روند خلق مکان و فضا بهره برد و دانشجویان قدیم و اساتید بعدی، بر این نحوهء تولید و بازنمایی معماری پافشاری کردند تا به امروز که این فضای آموزشی در دوره ای از التقاط شیوه های متفاوت به سر می برد و استفاده گسترده از نرم افزارها ، به شیوه ای دیگر از تولید فکر، فضا و بازنمایی مشغول است، هرچند، همچنان طرحها و تفکرات اولیه معماران و اتودهای آنان از دیگر فضاهای معماری و شهر ، بخشی انکار ناپذیر از روند طراحی است .
نمایشگاه حاضر تلاشی است بر گرد آوری این ترسیمات و ماکتها از معماران دوره تحول ایران، ازهمان نقطه ای که وارطان هاوانسیان نوشت :" یکسره باید مدرن بود.." تا شیوه های متفاوت فکری حاکم بر فضای معماری معاصر ایران ، تا به اکنون ..
پرشیا قره گوزلو
5 آبان ماه 1396