مرمت آثار بهمن محصص و حبیب محمدی

مرمت آثار بهمن محصص و حبیب محمدی

چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

ولی جهانی، معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از دریافت اعتبار برای مرمت ۷۵ اثر ارزشمند در استان گیلان خبر داد.

 

ولی جهانی اظهار داشت که میزان این اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال (۸۰ میلیون تومان) است که به مرمت ۷۵ اثر اختصاص یافته است. ۶۰ اثر از مجموع این آثار، آثار نقاشی و متعلق به حبیب محمدی و بهمن محصص است که پس از مرمت در موزه رشت رونمایی می‌شود. 

این آثار از حبیب محمدی و بهمن محصص پس از سال‌ها انتظار و پیگیری گروهی متخصص در زمینه مرمت آثار گرافیکی و نقاشی در کارگاه موزه باستان‌شناسی رشت در حال مرمت هستند.

محمد حبیب محمدی هنرمند مجسمه‌ساز و پر نقاشی مدرن گیلان متولد سال ۱۲۸۳ خورشیدی در لاهیجان است. او با سبک امپرسیونیسم به بازنمایی طبیعت و زندگی شهری پرداخت و همچنین استاد نقاشان شاخصی چون بهمن محصص، قاسم حاجی‌زاده و حسین محجوبی بود. 

بهمن محصص هنرمند شاخص گیلانی، در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در رشت متولد شد و در مجسمه‌سازی، نقاشی و ترجمه فعالیت داشت. نقاشی‌های آوانگارد او از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود. 

۱۵ اثر دیگر از مجموعه آثار لیارسنگ نیز در کنار آثار محصص و محمدی مرمت خواهد شد. 

مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه‌ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار است که شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره ای و درختان قدیمی است.

مجموعه لیارسنگ در سال ۱۳۹۱ شناسایی شد و سپس در تابستان سال ۱۳۹۳، با هیاتی به سرپرستی ولی جهانی مورد کاوش قرار گرفت که در نتیجه‌ی آن آثار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی کشف شد. 

 

تنظیم خبر: الهه رمضانی مقدم

منبع: مجله تجسمی موتیف

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد