گفتگوی مرتضی زاهدی با فرشید مثقالی | بازار کتاب هنری بن‌گاه ۱۴۰۰

گفتگوی مرتضی زاهدی با فرشید مثقالی | بازار کتاب هنری بن‌گاه ۱۴۰۰

دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱

«می‌ترواد مهتاب» | توقف خط تولید اولین اختراع کمپانی زیراکس و آغاز یک ماجراجویی

گفتگوی مرتضی زاهدی با فرشید مثقالی با همراهی فرهاد فزونی و رضا عابدینی در چهارمین بازار کتاب هنری بن‌گاه.

کتاب «می‌ترواد مهتاب» یکی از درخشان‌ترین آثار فرشید مثقالی‌ و نخستین کار او در حوزه کتاب بزرگسال است. این کتاب که دربرگیرنده‌ مجموعه اشعاری از شاعران معاصر است، در سال ۱۳۵۶ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. تصویرسازی این کتاب حاصل برخورد مثقالی با ابزار تازه‌ای به نام دستگاه زیراکس است. این دستگاه اولین اختراع کمپانی زیراکس برای نسخه برداری و تکثیر دستی بود که خط تولید آن برای مدتی متوقف شد. مثقالی که برای اولین بار دستگاه زیراکس را از انگلستان به تهران -دفتر کارش در خیابان اردلان- آورد به امکانات متنوع و منحصر به فرد آن پی برد. این تجربه چندین سال پیش از به کارگیری برنامه‌های گرافیکی کامپیوتر، سرآغاز برخی از آثار او در حوزه کتاب، فیلم و پوستر شد.

بازار کتاب هنری بن‌گاه، رویدادی سالانه در زمینه انتشارات هنری است که از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرده و چهارمین دوره آن دی ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد. بن‌گاه در این رویداد میزبان گفتگو، کارگاه و نمایش آثاری با محوریت نشر هنری بود و فضایی برای تعامل میان ناشران، هنرمندان و علاقه‌مندان کتاب فراهم کرد.

 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد