حضور گالری دستان با نمایش «تماما غریبه: لیلی متین‌دفتری و منوچهر یکتایی» در فضای «شماره۹ خیابان کورک» فریز لندن

حضور گالری دستان با نمایش «تماما غریبه: لیلی متین‌دفتری و منوچهر یکتایی» در فضای «شماره۹ خیابان کورک» فریز لندن

پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳

گالری دستان با نمایش «تماما غریبه: لیلی متین‌دفتری و منوچهر یکتایی» از ۱۵ تا ۳۱ شهریور در فضای ثابت «شماره ۹ خیابان کورک» فریز لندن حضور خواهد داشت. این نمایش که توسط نگار عظیمی گردآوری شده است، آثار نادری از این دو هنرمند تاثیرگذار هنر مدرن ایران به نمایش می‌گذارد. «تماما غریبه» شامل مناظر، پرتره‌ها و نقاشی‌های طبیعت بی‌جان است که سبک‌های منحصر به فرد هر هنرمند را نشان می‌دهد؛ نقاشی‌های ضخیم و بافت‌دار یکتایی در کنار آثار سبک‌وزن و تخت متین‌دفتری.

لیلی متین‌دفتری، از چهره‌های پیشگام در هنر مدرن ایران بود. او پس از تحصیل زیر نظر لوسین فروید در مدرسه هنرهای زیبا اسلید در لندن، در اواخر دهه ۱۹۵۰ به ایران بازگشت و به خاطر آثار به ظاهر ساده اما نوآورانه خود شناخته شد که مزین به سطوح رنگی جسورانه بودند. آثار او اغلب زندگی درونی اشیای روزمره را منعکس می‌کردند و در حالی که تمرکز اصلی او بر طبیعت بی‌جان بود، استفاده انتزاعی او از فضا به ویژگی منحصر به فرد او در هنر ایران تبدیل شد.




آثار پر از بافت و احساس منوچهر یکتایی بین طبیعت‌گرایی و انتزاع حرکت می‌کنند و با ویژگی‌های بیانگرانه‌ای که ریشه در هر دو میراث ایرانی و مدرنیسم غربی دارند، ترکیب می‌شوند. هنر یکتایی از طریق تحصیل در پاریس و نیویورک تکامل پیدا کرد و بوم‌های غنی و بافت‌دار او اغلب طبیعت بی‌جان، مناظر و فیگور‌ها را به تصویر می‌کشیدند.

علی‌رغم این که این دو هنرمند هرگز با هم همکاری نکردند، آثارشان در این نمایش برای اولین بار در کنار هم قرار می‌گیرند و فرصتی ویژه برای مشاهده گفت‌وگویی هنری بین آن‌ها و آثارشان را فراهم می‌کند.

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد