همه‌ی آنچه از آرت دبی (Art Dubai) باید بدانید

همه‌ی آنچه از آرت دبی (Art Dubai) باید بدانید

دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

آرت دبی از برجسته‌ترین آرت فرهای بین‌المللی است که به‌واسطه‌ی نوآوری‌ها، ابداعات آموزشی و رهبری فکری به پلتفرم هنری مهمی تبدیل شده است. بازدید از آرت دبی به تغییری اساسی در درک موقعیت فعلی از هنر جهان در قرن ۲۱ و نقش آن در تحولات منجر می‌شود. آرت دبی از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز کرد و همواره در طی این سال‌ها با مدیریت نوین، برنامه‌های تبلیغاتی و پلتفرم‌های غیرانتفاعی عرصه‌ی تعاملات عمیق هنری میان فرهنگ‌های غنی و هنر معاصر منطقه را ایجاد کرده است و این تعامل را تا به وسعت جنوب جهان (جنوب شرقی آسیا، قاره‌ی آفریقا، آمریکای لاتین و استرالیا) گسترده است.

ارت فر دبی

این آرت فر بخشی از یک زیست‌بوم هنری پویاست که در همکاری نزدیک با نهادهای هنری امارات متحده‌ی عربی مانند Jameel Art Center, Ishara Foundation, the Sharjah Foundation, Barjeel Art Foundation, Sheikha Salama Foundation, Tashkeel و NYUAD در میان دیگر نهادهای هنری فعالیت می‌کند. آرت دبی در طی ۱۴ سال فعالیت خود همواره تأمین فضایی مبتنی بر آموزش و مشاوره به‌واسطه‌ی برنامه‌هایی چون کنفرانس‌های میان‌رشته‌ای مانند The Global Art Forum و Modern Talks را رسالت خود اعلام کرده است.

فروش تابلو نقاشی در دبی

گالری‌های این آرت فر در چهار بخش معاصر، مدرن، BAWWABA و رزیدنسی شرکت می‌کنند. 

بخش هنر معاصر: در این بخش گالری‌های هنری از سراسر جهان طی نمایشگاه‌های انفرادی و یا گروهی آثار معاصر را به نمایش می‌گذارند.

بخش هنر مدرن: در این بخش آثار برجسته‌ی استادان هنر مدرن در منطقه‌ی MENASA به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین با ارائه‌ی آثار درخشان هنرمندان قرن ۲۰ در زمینه‌های تاریخی-جغرافیایی روایت‌ها و پیوندهای تازه‌ای میان آثار در طی زمان دنبال می‌شود.

بخش BAWWABA :BAWWABA‌ (در زبان عربی به‌ معنای دروازه) به دنبال ایجاد دریچه‌ای برای کشف و نمایش آثار با هدف ارائه در این رویداد یا آثار خلق‌شده طی سال اخیر است و برای بازدیدکنندگان فرصت آشنایی با پیشرفت‌های هنری در پهنه‌ی جغرافیایی جنوبی جهان را فراهم می‌کند. در این بخش گزیده‌ای از آثار هنری کشورهایی چون پرو، هندوستان، ویتنام، مکزیک و...  به نمایش درمی‌آیند تا درک ویژگی‌های متمایز آن‌ها تحت تأثیر محیطشان ممکن شود. هدف این بخش رد دوگانه‌ی هنر غربی و غیر غربی و دعوت از هنرمندان ایستاده در حاشیه‌ی عرصه‌ی جهانی هنر است.

بخش رزیدنسی‌‌: نمایشگاهی با ارائه‌ی انفرادی آثار هنرمندانی که همراه با گالری‌های دعوت‌شده طی شش هفته در امارات متحده‌ی عربی اقامت داشته‌اند برگزار می‌شود. به‌وسیله‌ی این نمایشگاه هنرمندان در صحنه‌ی هنر بومی غرقه و با میراث فرهنگی غنی و شیوه‌های هنر معاصر منطقه آشنا می‌شوند.

بخش های مختلف ارت دبی

در رویداد ۲۰۲۰ آرت دبی ۹۰ گالری از ۳۸ کشور جهان شرکت کردند که نام گالری های ایرانی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. در بخش هنر معاصر گالری‌ محسن، گالری زیر‌زمین دستان، گالری خاک و در بخش BAWWABA گالری سرادی‌پور حضور داشتند. گالری‌ها برای شرکت در این آرت فر ملزم به ارائه‌ی درخواست خود می‌باشند و از میان آن‌ها کمیته‌ی انتخاب مشارکت یا عدم‌مشارکت گالری‌ها را تأیید می‌کنند. به‌سبب شرایط برآمده از اپیدمی کرونا آرت دبی نیز مانند سایر آرت‌فر‌ها تمامی برنامه‌ها را در تاریخ ۴ فروردین (۲۳ مارس ۲۰۲۰) آنلاین برگزار کرد.

گالری های ایرانی شرکت کننده در ارت دبی 2020

در این آرتفر علاوه بر غرفه‌های نمایشگاهی، فرصت‌های آموزشی برای هنرمندان نیز فراهم شده است. از سال ۲۰۱۲، CAD به عنوان مدرسه‌ای برای هنرمندان،‌ کیوریتورها، نویسندگان، معماران، طراحان و تولید‌کنندگان فرهنگی در امارات متحده‌ی عربی آغاز به فعالیت کرد و تاکنون ۹۰ نفر در این دوره‌های آموزشی شرکت ‌کرده‌اند. در این آکادمی هرساله برنامه‌ی آموزشی جدیدی پیرامون یک موضوع تعریف می‌شود. در کنار این فضای آموزشی آرت دبی به برخی از هنرمندان جهان عرب و خارج از آن بورسیه‌ی تحصیلی نیز اعطا می‌کند. 

در حال بارگذاری تصاویر loading

مطالب مرتبط

جهت استفاده از امکانات سایت ابتدا وارد شوید.
عضو گالری‌اینفو هستید؟ ورود به گالری اینفو
عضو گالری‌اینفو نیستید؟ ثبت نام در گالری اینفو
مشکلی به وجود آمده است
اثر از آرشیو شما حذف شد اثر به آرشیو شما اضافه شد هنرمند از آرشیو شما حذف شد هنرمند به آرشیو شما اضافه شد گالری از آرشیو شما حذف شد گالری به آرشیو شما اضافه شد نمایشگاه از آرشیو شما حذف شد نمایشگاه به آرشیو شما اضافه شد